När trillingarna ska göra sin läxa upptäcker Bamse att Brum har tappat motivationen.
Brum tycker att han själv är hopplös. Det blir en diskussion om att alla har olika lätt att lära och att vi gör det på olika sätt.
I Bamses skola om Studieteknik beskrivs sedan olika metoder som underlättar lärande.
Bamseredaktionen tar med jämna mellanrum upp olika kunskapsrelaterade frågor och ämnen i tidningen. I nu aktuella Bamse nr 1/22 är temat studieteknik.
– Studieteknik är starkt kopplat till kunskap som är ett av Bamses kärnvärden. Bamses skapare Rune Andréasson började redan på 70-talet grundligt förklara olika saker i tidningen under parollen Bamses skola, berättar Charlotta Borelius som är chefredaktör på tidningen.
Stor efterfrågan på material om studieteknik
När Bamseredaktionen undersökte intresset för studieteknik visade det sig vara rekordstort bland både föräldrar och lärare. Och en hel del föräldrar vill själva gärna lära sig mer om studieteknik för att kunna hjälpa sina barn. Samtidigt finns det en stor efterfrågan på mer undervisningsmaterial om studieteknik bland lärare.
Den färska undersökningen*, som är utförd av Story House Egmont och Bamseredaktionen, visar att 86% av föräldrarna tycker att man borde lära ut mer studieteknik i skolan. Även de lärare som svarat på undersökningen tycker att detta är viktigt att lära ut, men över 90% av dem säger att de saknar undervisningsmaterial i studieteknik. 69% har ändå lärt ut studieteknik, men de metoder som använts är mycket varierade. En del har svarat att de gjort eget material då de inte hittat något bra material att utgå från.
Gratis lärarhandledning
Linda Sikström är lärare och skolutvecklare på PS Classroom och hon upplever att flera av de elever som lär sig studieteknik och hittar verktyg och metoder som passar dem, tar mer ansvar för sitt lärande. Studieteknik hjälper också elever att komma igång med arbetet på lektionerna.
– Många barn och ungdomar vet precis hur de lär sig bäst när det gäller fotboll, skateboard eller andra aktiviteter, berättar Linda Sikström. De vet hur man sätter upp små mål för att lära lite i taget och närma sig det stora, övergripande, målet. Jag försöker få elever att ta med sig den känslan och implementera den i skolmiljön.
Linda har tillsammans med Jenny Esbjörnsdotter-Karlsson, Förstelärare, Rosengårdsskolan i Malmö, tagit fram en tillhörande lärarhandledning till serien. Lektionsupplägget innehåller övningar för årskurs F-6 som kan anpassas efter olika årskurser. Lärarhandledningen finns att ladda ner gratis på serieriundervisningen.se.
Bamse nr 1 finns i butik den 13 januari till den 2 februari.