Holla grundskola öppnades officiellt i september 2016 och man har valt att satsa på en belysningslösning där man kan justera armaturernas färgtemperatur från kallvitt till varmt vitt ljus i alla klassrum.
Under puberteten växlar tonåringens sömnmönster ofta mot senare sänggående på kvällen och senare uppvaknande på morgonen.
Detta bidrar till att minska den mentala prestandan hos ungdomar och unga vuxna. Sömn är väsentlig för att fungera optimalt i vardagen och ungdomar har ofta fördröjda och oregelbundna sömnmönster, med potentiellt negativa effekter på skolresultat och funktion under dagen.
I en studie som gjordes av Ingvild West Saxvig från Norges kompetenscenter för sömnstörningar vid Haukeland Universitetssjukhus fann man att 8,4 procent av ungdomarna i gymnasieskolan i Norge rapporterar problem med att somna före 02:00 minst tre nätter i veckan och hade svårigheter med att vakna på morgonen.
“Fördröjda sömnmönster hos ungdomar beror förmodligen på en kombination av biologi och beteende”, säger Saxwig. “Vid puberteten börjar kroppens biologiska klocka synkroniseras, vilket gör att ungdomar blir sömniga senare än vad de blivit tidigare.
Dessutom innebär processen att gå från barndomen till vuxenlivet ofta beteenden som kan orsaka en fördröjning av sänggåendet, till exempel användningen av digitala medier och elektronik på kvällarna. Medan de flesta ungdomar klarar sig från att deras sömnmönster blir alltför rubbat, tycker vissa att det är omöjligt.”
När eleverna kommer till skolan på morgonen hälsas de med ett kallvitt “energiljus”, som tillämpas under den första lektionen. Det kallvita ljuset reglerar produktionen av stress och sömnhormoner i elevernas (och lärarnas) kroppar. Det kalla ljuset förskjuter den interna dygnsrytmen framåt, vilket får eleverna att känna sig piggare på dagen och sömnigare när kvällen kommer. Detta har också en positiv inverkan på elevens sömnmönster.
Senare kan läraren aktivera ett kallvitt fokusljus när det gäller uppgifter som kräver mycket koncentration, till exempel skrivning eller matematik. En dusch med intensivt kallvitt ljus ökar kortsiktigt koncentration och uppmärksamheten och förbättrar studenternas prestanda.
När eleverna samlas framför läraren för att lyssna på en historia, kan belysningen användas för att skapa ett varmvitt ljus och en trevlig och avkopplande atmosfär. Denna reglering styrs av läraren.
Armaturerna som används i klassrummen är modulära LED armaturer. Armaturerna har LED dioder som ändrar färg enligt fördefinierade och manuella inställningar. Man har också satsat på armaturer med bra förmåga att återge färger vilket gör färgläggning, läsning och skrivning enklare och bekvämare. Belysningen styrs av läraren från en väggmonterad användarpanel.
Belysningssystemet vid Holla grundskola är integrerat i skolans byggsystem och armaturerna kan manövreras genom fyra olika förinställda belysningsscener med olika intensitet och färgtemperatur. Ljusstyrka och färgtemperaturer programmeras in i byggsystemet med fasta inställningar och en smidig övergång mellan belysningsscener görs på mellan fem och tio minuter.