Att rusta elever med digital kompetens och att använda digitala verktyg och läromedel för att öka kvaliteten i undervisningen, det är de två viktigaste målen som lyfts fram i Skolverkets förslag till ny nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.
Förskola och skola ska använda digitala verktyg och läromedel på ett sätt som stärker kvaliteten i undervisningen så att barn och elever får bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen.
Det sa Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i ett pressmeddelande på måndagen, när förslaget på ny digitaliseringsstrategi lämnades över till regeringen.
– Det råder en stor samstämmighet om betydelsen av läromedel i svensk skola, inte minst som en central resurs för att stärka kvaliteten i undervisningen. Därför är det glädjande att även Skolverket så tydligt lyfter detta i förslaget till digitaliseringsstrategi. Nu är det viktigt att Läromedelsutredningens förslag blir verklighet, så att elevers rätt till läromedel skrivs in i skollagen och lärares rätt att välja läromedel till sin undervisning stärks. Vi vet att beslut kring digitala läromedel oftare fattas på huvudmannanivå, vilket ytterligare förstärker behovet av att omsätta Läromedelsutredningens förslag till handling.
Först då kan vi säkra en långsiktig och likvärdig tillgång till bra läromedel, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.