I dagarna hölls SETT-dagarna på Kistamässan i Stockholm.
Även lärare och annan skolpersonal gillar att gå på mässa! Det märks när vi banar oss väg mellan montrarna på Kistamässan under SETT-dagarna. SETT står för Scandinavian Educational Technology Transformation – alltså handlar mässan om hur undervisningen i skolan kan förändras med hjälp av teknik. Tanken är att det ska vara en mötesplats för innovativt och modern lärande.
En av utställarna var förlaget Liber. I deras monter mötte vi Hanna Mulugeta Börjesson som ansvarar för utveckling av digitala läromedel. Hon säger att stora resurser idag läggs på digitala verktyg åt skolarna. Samtidigt är skolan i behov av storaförbättringar. Det krävs, säger hon, en stor arbetsinsats för att utveckla något som kan lyfta hela lärarkåren.
Men, man ska komma ihåg att det som händer i den pedagogiska processen är samma sak idag (och med digitala verktyg) som förr. Att det blir digitalt betyder inte att något väsentligt blir nytt egentligen.
”Vi vill göra läromedel som är jordnära. Det ska vara något som känns möjligt att göra på en måndag morgon. Inget blir ju egentligen omedelbart bättre av att man får en iPad i sin hand. Det måste finnas något att arbeta med på den.”
Pappersböcker och digitala verktyg sida vid sida
Vi jobbar med att ta fram digitala produkter, säger Hanna, men det är ju fortfarande tryckta böcker som är de vi säljer absolut mest av. Vi tror inte att de trycka pappersböckerna försvinner i framtiden heller utan tror att vi får en blandning. (Liber ger ut litteratur till undervisning från förskoleåldern till vuxna elever).
På Liber berättar man också att man fått enorm uppmärksamhet under SETT-dagarna för sin nya produkt Pratstart (som vi skrivit om tidigare). Den är till för att lära ut svenska som främmande språk och hjälper till att bygga upp ordförrådet.
Liber har också exempelvis gett ut webb-appar för språkträning. Andra digitalt verktyg är begreppsövningar – hämtade från ett ämne i taget – som har blivit mycket omtyckta.
Uppdaterar efter hand
I en annan monter möter vi Anna Modigh som jobbar på relativt nystartade Bonnier Education. Anna är redaktör i svenska som andra språk och har tidigare skrivit traditionella läromedel. Nu jobbar hon med Clio Online som är ett helt nytt digitalt verktyg (med enbart digitalt material) som kommer att släppas den första september.
Det fina är att redaktörerna kan uppdatera materialet efter hand när det behövs, säger hon.
Vi är ganska ensamma om det här upplägget som kommer från Danmark, berättar Anna. Bonnier Education visade produkten för första gången på SETT-dagarna. Det kommer i början att röra sig om tio ämnesportaler avsedda för årskurs sju till nio. För att nämna ett exempel berättar hon att en övning handlar om hur man skriver en saga.
Många lärare går på knäna, säger Anna. Vi ska låta lärare vara just lärare, säger hon vidare och det är inte meningen att eleverna ska fastna vid datorn. Istället ska Clio Online vara ett komplement. Det är en guide som ska stötta i undervisningen. Till lärarna följer det med färdiga årsplaneringar som de kan använda om de vill.
Alla skolämnen är med, säger hon och årskurs fyra till sex kommer nästa år. Tanken är att vi ska täcka allt. Dessutom finns materialet i både en lätt och en svår version.
”Det häftiga är att vi kan vara aktuella”, sammanfattar Anna.
Koda och programmera
En bit bort står representanter för ett annat företag – MV Nordic – som visar något helt annat. De har med sig robotar som bland annat kan användas i naturvetenskapen och till att lära elever att koda och programmera.
Michael Jacobsen använder en iPad och visar hur man gör för att programmera roboten. På hans iPad syns ett gränssnitt med ikoner. Varje ikon betyder något för roboten, exempelvis att den ska röra sig framåt. Man drar ikonerna med fingret på skärmen och för upp dem på en rad. Sedan går det att starta en sekvens. Man kan exempelvis att lägga till ljud (och välja ljud). Då gör roboten allt som man programmerat (och låter). Dessutom går det att sätta ihop allt till en loop.
Men, trots allt det fina som roboten gör är mjukvaran på iPaden lite begränsad, berättar Michael, och den som vill göra mer avancerad programmering av roboten kan istället jobba på en PC.
Det går att göra mängder av olika övningar med de två robotar som MV Nordic tagit med sig till mässan. De heter WeDo 2.0 och LEGO Mindstorms Education EV3. Båda kommer från LEGO Education.
Personalen i MV Nordics monter kommer från Danmark och de berättar att LEGO är stora i danska skolor. Det finns inget som kan få uppmärksamheten från eleverna som en robot från LEGO, menar de. LEGO finns också i många svenska skolor.
Från yngel till groda
Michael berättar också om ett annat exempel på vad man kan göra med en robot. Det finns övningar inom naturvetenskapen där man lär sig hur en groda blir till – från yngel till färdigutvecklad groda. Man låter roboten får en liknande form som en groda och visar hur grodan ser ut och rör sig.
SETT-dagarna hölls för femte året i rad och har växt. Omkring 9 000 personer kom till eventet i år som pågick i tre dagar. Bakom mässan står Easyfairs (ett mässbolag), Rektorsakademien Utveckling och Stockholms Stad. Och de samarbetar med Lärarförbundet.