Hur undervisar vi i framtidens skola
Hem EVENT Maria Wimans: Hur undervisar vi i framtidens skola

Maria Wimans: Hur undervisar vi i framtidens skola

Publicerat av: Redaktionen

SETTdagarna bjöd på ett stort utbud av inspirerande och intressanta föreläsningar under mässan.

Vi tog del av Maria Wimans föreläsning: Hur undervisar vi i framtidens skola?

Maria Wiman jobbar som svenska och SO-lärare på Skapaskolan i Huddinge. Hon är också kolumnist i tidningen Läraren och författare till böckerna Värdeskapande lärande och Första tiden som lärare. 2019 blev Maria utsedd till Sveriges bästa lärare av svenska handelskammaren.

Marias föreläsning handlade om hur allt fler delar av våra liv sker i det digitala och att vår verklighet förändras i takt med att ny teknik når marknaden. Maria delade även med sig vilka behov som kommer att finnas i framtiden och vilka kunskaper lärare kommer att behöva för att skapa en relevant utbildning för elever som växer upp med internet som en självklarhet.

Hon påbörjade sin föreläsning genom att visa en slide som beskrev hur skolorna var förr jämfört med hur hon önskar att skolorna såg ut i framtiden:

Då:
  • Förutbestämd process- skolan leverera färdiga svar
  • Skolan som en träning för något som ska användas i framtiden
Skolan i framtiden:
  • Hur undervisar vi i framtidens skola

    Maria Wimans

    Öppen process som eleverna kan påverka

  • Skolan som en del av världen här och nu

”Jag vill att skolan ska öppna upp sig för världen utanför och att eleverna blir en del av samhället här och nu.” – Maria

Maria förtydligade vikten av att ta vara på elevernas tankar och åsikter, att eleverna ska känna att de har en påverkan och att skolan ska vara en del av samhället.

Ett uttryck som ofta kom på tal under föreläsningen var:skokartongen.

En elev till Maria uttryckte att skolan känns som att vara inlåst i en skokartong: trångt, instängt och meningslöst. Maria berättade hur viktigt det är att öppna upp skokartongen och skapa en plats där man fostrar elever som tänker, tar egna initiativ, är kreativa och får chansen att påverka.

Hon tog även upp en otroligt positiv händelse som hände i hennes klassrum. Eleverna i årskurs 7 hade precis tittat klart på en dokumentär om det ohyggliga hajfensfisket som pågår i världen. Många elever reagerade starkt och uttryckte sin oro – ”Men vi måste ju rädda hajarna!”. Eleverna började prata ihop sig och försökte komma på en lösning.

”Om en elev kommer med en briljant idé så ska jag som lärare vara den första som stöttar den idén.” – Maria.

Maria engagerade dem och klassen bestämde sig för att skapa en kampanj: #savethesharks. De bestämde sig även för att demonstrera på Medborgarplatsen, eleverna var involverade under hela processen. Tillsammans skrev klassen artiklar och skapade broschyrer som de skulle dela ut. Dagen då demonstrationen skulle äga rum började det regna otroligt mycket och det var kallt. Men klassen var hur glada och nöjda som helst! Det hade gjort något som de brydde sig om och ville skapa en förändring. Efter detta kom klassen fram med massa nya idéer.

”Vi gjorde något bra och viktigt, detta vill jag göra mer av.” – Maria.

Maria berättar att det är otroligt viktigt att eleverna får delta i samhället och att vi måste börja se dem som aktörer och inte endast mottagare. Man måste stå bakom sina elever och stötta dem.

Marias tips:

Undervisar vi:

  • Om demokrati?
  • För demokrati?
  • I demokrati?

Vi är bra på att lära om demokrati i Sverige men skolan måste få eleverna att känna att de kan påverka demokratin. Vi måste lyssna på eleverna och deras idéer.

Källkritik:

  • Att delta aktivt i kritiskt tänkande och handlade
  • Skolan levererar inte bara färdiga svar- processen är också viktig. Man gör det genom att göra eleverna till publicister. De får skriva själva och lära sig.

Handlingskraft:

  • Verktyg för att lösa problem
  • Mod
  • Initiativförmåga
  • Uthållighet
  • Samarbetsförmåga

Skolan måste uppmuntra till hållbarhet:

  • Dämpa klimatångest
  • Bidra till psykisk hälsa och balans. Vi måste hjälpa eleverna att handskas med det här. Vi måste lösa det tillsammans.

Maria anser att den traditionella skolan har väldigt bra delar men att vi måste tänka långsiktigt. Den bästa lösningen skulle vara en kombination av traditionellt och progressivt.

Vad kommer att krävas av lärarna:

  • Mod
  • Lösare planeringar
  • Tillit till processen
  • Fler öppna frågor
  • Att lyssna på eleverna
  • Blandning av digitalt och analogt

Maria avslutar föreläsningen med ett viktigt perspektiv: ” ”Barn är inte framtiden – De är också nutiden” – Maria

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>