Stor skillnad på utvecklingen inom SFI

Undervisningen inom SFI är något som utvecklats i positiv bemärkelse menar SFI-läraren Helen Stockfelt.  – Det är stor skillnad på dagens SFI och under 80-talet, säger hon.

På Moderna museet i Stockholm går ett 60-tal elever från SFI på Hermods i Solna på rundvandring. De tittar på olika konstverk, lyssnar på föreläsningar om olika stilepoker och fotar.

–        Det är fantastiskt roligt att göra sådana här typer av aktiviteter. Det är bra för elevernas inlärningsprocess att få besöka exempelvis museum och lära sig mer om det svenska samhället, säger Helen Stockfelt.

Helen har arbetat under olika perioder som SFI – lärare och säger att det är en stor skillnad på när hon arbetade med det under 80-talet:

–        Förutom den digitala utvecklingen så har ämnesområdena i dagens SFI-undervisning utvecklats till att handla mer om elevernas egen vardag. Förr var det enbart klassrumsundervisning medan nu får eleverna komma ut och lära sig språket genom olika aktiviteter. Jag uppskattar denna utveckling då det blir en roligare och mer verklighetsförankrad undervisningsform.

Positiv respons

Responsen från eleverna har varit positiva då det blir ett avbrott från den vanliga undervisningen. Många är intresserade av exempelvis konst medan andra tycker om historia.

–        Jag tycker om konst så det är kul att få gå på Moderna museet. Sedan får vi en bra gemenskap mellan oss elever när vi gör aktiviteter ihop, säger Beli Zolc, SFI-elev på Hermods i Solna.