EdTech-startupen Zcooly tar ännu ett steg på sin framgångsresa.
Under hösten har familjekoncernen Wadström Ventures beslutat att gå in med ett antal miljoner för att främja Zcoolys digitala utbildningsplattform – kapital som först och främst ska användas till marknadsföring.
– Vi har historiskt lagt en stor del av vår budget på att bygga en riktigt bra produkt, som vi nu stolt kan växla upp marknadsföringen kring, säger Jonathan Wadström, VD på Zcooly.
Sedan starten 2012 har Zcooly haft ambitionen att genom teknik göra lärande roligt för barn. Idén bakom plattformen föddes ur den drivkraft medgrundare och VD Jonathan Wadström såg inom datorspel och hur detta skulle kunna användas inom skolans värld. EdTech-startupens digitala utbildningsplattform utgår från läroplanen i matematik och riktar sig till barn i låg- och mellanstadieåldern. Idag har plattformen spel med olika inriktningar och över 8000 barn som använder den både i Zcoolys app och i webbläsare. Nu tar Zcooly in nytt kapital på ett antal miljoner från familjekoncernen Wadström Ventures och satsar på att marknadsföra sina produkter ytterligare.
– Det känns fantastiskt att få det fortsatta förtroendet för både mig och för teamet som skapar och utvecklar Zcooly. Vi känner oss säkra på att det finns en stor potential att växa på marknaden och nu är det bara att sätta gasen i botten och köra, säger Jonathan Wadström.
Accelererar tillväxten
För ett par år sedan bytte Zcooly fokus från att i första hand ha riktat sig till skolor, till att istället rikta sig mot föräldrar. Efter denna förändring har företaget vuxit i rekordfart och ökat omsättningen med 300 procent två år i rad. Från början har den största delen av budgeten använts till att skapa och utveckla plattformen, vilken nu täcker det mesta inom matematik och finns på både svenska och engelska. Det nya kapitalet kommer nu i stor grad gå till marknadsföring.
– Det är jättespännande att vi äntligen är redo att accelerera tillväxten. Vi har en väl uttänkt plan för hur vi ska nå ut till föräldrar som vill ge sina barn meningsfull skärmtid, avslutar Kristin Wie, Digital Marketing Lead, Zcooly.