Barn som har ett väl utvecklat språk och ett stort ordförråd är bättre rustade inför skolstarten.
Under året har förskolornas språkutvecklande arbetssätt analyserats och utredningen visar att de många insatser som pågår är grundade i vetenskap och beprövad erfarenhet.
Kontinuitet och långsiktighet i det språkutvecklande arbetssättet är dock avgörande. Nu tar Stockholms stad nästa steg för att förbättra insatsernas uppföljning inför barnens skolstart och reviderar riktlinjerna för övergången mellan förskola och skola.
– Jag vill att alla barn ska kunna göra sig förstådda i klassrummet, förstå undervisningen och formulera sina frågor. För att ge barn den bästa möjliga skolstarten är det viktigt att skolan vet på vilken språklig nivå barnet ligger. Nu skärper vi rutiner för övergången mellan förskola och skola, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).
Riktlinjer för övergången mellan förskola och grundskola i Stockholms stad ska tydligare inkludera läroplansområdet språk och kommunikation.
– Riktlinjerna kan exempelvis peka ut storleken på ordförrådet. En sexåring bör ha ett ordförråd på 10 000 ord men i bland annat socioekonomiskt utsatta områden kan barn ha så få som 2 000 ord. Att identifiera utgångsläget är avgörande för att skolorna ska kunna sätta in tidiga insatser, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).