Hur ska aktuell skolforskning integreras i det pedagogiska arbetet i skolan?
Piteå kommuns skolledare deltar i fyra utbildningstillfällen per år fram till 2020 för att söka svaret på den frågan.
De arbetar tillsammans med skolforskare Ulrika Bergmark, från LTU och Stina Westerlund, Umeå universitet samt utbildningsförvaltningens vetenskaplige ledare Kristina Hansson.
– Den här utbildningssatsningen har vuxit fram i dialog mellan skolledare och forskare. Syftet är att stärka skolledarna i rollen att leda en skola som vilar på vetenskaplig grund, säger Kristina Hansson.
Vid den första träffen arbetade skolledarna med att tolka begrepp som vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt. De fick också kartlägga det arbete som redan bedrivs, ringa in styrkor och identifiera tänkbara områden för utveckling och forskning.
Utbildningen bygger på vetenskapligt grundad kunskap; att tillit, förtroende och dialog är goda förutsättningar för skolans utveckling. Men också på att uppdraget är komplext och utmanande och att man som skolledare därför ska ha tillgång till långsiktigt stöd och tankeutbyte med såväl kollegor och forskare.
Utbildningen omfattar tre teman:
- Att tolka och förstå uppdraget
- Att forska i skolan
- Att kommunicera sin forskning
– Vi tror att det här är rätt väg att gå; att arbeta med förankringsarbetet parallellt med de pågående forskningsprojekten i skolan. Skolledarnas engagemang och kunnande i frågan ger Piteå kommun som skolhuvudman unika förutsättningar att förändra arbetet i skolan utifrån skollagens krav att undervisning ska vila på vetenskaplig grund, säger Kristina Hansson.
Två utbildningstillfällen har ägt rum under hösten. Nästa tillfälle är 15 februari 2018.