Kontinuerligt intag, elever som byter kurs/studieväg och heterogena undervisningsgrupper är en del av lärarnas vardag inom sfi och gör det ofta svårt att skapa en undervisning som engagerar och utmanar alla elever på rätt sätt.
Nu lanseras en ny flexibel lösning för att jobba med digitala läromedel inom sfi som underlättar undervisningen.
– Att ha undervisningsgrupper där deltagarna kan variera från lektion till lektion och där de studerande har olika bakgrund och varierande språkkunskaper ställer oerhört höga krav på den som undervisar, säger Lars Åkerblom, affärsområdeschef utveckling digitala läromedel, Gleerups.
Ny flexibel lösning
Med Gleerups nya flexibla lösning för sfi får lärare och elever tillgång till material för alla kurser och studievägar i ett och samma läromedel. Det gör det lättare för både lärare och elever oavsett vilket av Gleerups digitala sfi-läromedel man väljer.
– Oavsett vilket av de digitala läromedlen som du väljer så får du och dina elever tillgång till material för alla sfi-kurser och studievägar. Byter en eller flera av eleverna kurs eller studieväg så innebär inte det att de även behöver byta läromedel. De kan behålla materialet men arbeta med innehåll för just den nivå som passar dem, säger Lars Åkerblom.
Ingång
Tanken med materialet i Ingång är att utgå från bilder och det muntliga för att på så vis närma sig det skriftliga språket och läsinlärning. I Ingång ligger fokus på texter. Här finns varierade texttyper och övningar som innehåller fördjupningar av de språkmoment som behandlas i texterna.
Sfi-boken
Innehållet i Sfi-boken bygger på autentiska intervjuer och materialet har ett språkligt fokus. Texter som krokar tag i läsaren och lockar till inlärning, huvudtexterna kan fungera som en mall åt elevernas egen språkproduktion. Här finns vardagsnära och varierande övningar som låter eleverna arbeta självständigt.
– Både Ingång och SFI-boken fungerar utmärkt för sfi-grupper med kontinuerligt intag. Läromedlen bygger på vardagsnära och fristående teman. Tillkommer elever slussas de direkt in i det tema som gruppen arbetar med, säger Lars Åkerblom.
Individanpassning för heterogena grupper
Många sfi-lärare upplever att en av de största utmaningarna i undervisningen är att ha en grupp bestående av elever med skiftande kunskaper i svenska och olika bakgrund. För att undervisningen i heterogena grupper ska fungera smidigt är det bra om eleverna kan arbeta i samma läromedel men på olika nivå.
– Eftersom både lärare och elever får tillgång till material för alla kurser och studievägar finns det stora möjligheter för individanpassning, avslutar Lars Åkerblom.