Barnrättsorganisationen Majblomman har klarat de senaste 12 månaderna mot alla odds.
Hem EFTER PLUGGET Barnrättsorganisationen Majblomman har klarat de senaste 12 månaderna mot alla odds

Barnrättsorganisationen Majblomman har klarat de senaste 12 månaderna mot alla odds

Publicerat av: Redaktionen

I vår tog barnens försäljning av majblommor steget ut på nätet och förenade traditionell metod med moderna verktyg.

Barnrättsorganisationen Majblomman har klarat de senaste 12 månaderna mot alla odds.Pandemin blev en katalysator för Majblommans utvecklingsresa, menar generalsekreterare Tove Lindahl Greve. Över 40 000 webshoppar startades under drygt två veckor då barn över hela landet sålde majblommor på pandemisäkert sätt. Försäljningen samlade in drygt 36 miljoner kronor till Majblommans arbete för att motverka barnfattigdomen i Sverige.

Våren 2020 fick förberedelserna för majblommeförsäljningen ett abrupt slut. Någon dag innan hundratusentals blommor skulle skickas ut till barn i hela landet ställdes insamlingen in, på grund av pandemin. Med kort varsel genomförde Majblomman en digital insamling med en virtuell version av majblomman. Barnen som brukar vara insamlingens huvudpersoner fick stå tillbaka för första gången på 113 år, och 2020 års majblommor sparades till 2021.

Hösten 2020 påbörjades bygget av en pandemianpassad insamlingsmodell. I april 2021 sjösattes den digitala plattform som i vår gjort det möjligt för barn att skapa personliga webbutiker i Majblommans app. 2020 års fysiska majblommor har sedan skickats till köpare med post. Dessutom kör Majblomman repris på den digitala insamling som utformades våren 2020. Företag och privatpersoner kan starta insamlingar på majblomman.se och dela sin insamlingssida digitalt. Den som bidrar till en digital insamling får 2021 års digitala majblomma som tack.

Majblommans riksförbund har tagit fram koncept och form för den uppdaterade insamlingen. Göteborgsbyrån Aino, som har arbetat med Majblomman sedan 2018, har utvecklat den digitala plattformen för 2021 års insamling. De ligger bakom både Majblommans app, websidan och de individuella blombutiker som barnen delar online.

– Vi har försökt skapa en så enkel app som möjligt med tydlig design och få funktioner, säger David Hellsing på Aino. Även i barnens digitala blombutiker har vi eftersträvat enkelhet. Upplevelsen för både barn och köpare ska kännas lika okomplicerad som ett fysiskt möte.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

– Majblomman har varit plattformen för barns sociala engagemang i över hundra år. Nu skapar vi möjlighet för barnen att göra skillnad tillsammans med Majblomman digitalt också. Många barn känner sig bekväma och hemma online. När årets insamling är över kommer vi utvärdera och se hur vi kan bygga ihop den digitala och den analoga försäljningen av majblommor på ett smart sätt. Fler ska få möjlighet att delta. Vi arbetar för att Majblomman ska vara en relevant aktör för barn, drömmen är att kunna ta tillvara och omsätta deras engagemang för ett bättre samhälle på ett tillgängligt och lustfyllt sätt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>