Jag hörde en föreläsare som nämnde i sitt tal till publiken att man minns ungefär 10% från en föreläsning. En föreläsning som var bra, något mer.
En sämre, antagligen inget alls. Ändå så bygger mycket av det traditionella lärandet på att någon som redan kan något, skall försöka förklara detta för flera som inte kan. Någon professor där framme vid tavlan, eller scenen, ska med ord och bild försöka förmedla kunskap, på exakt samma sätt som man gjort i tusentals år. Visst, man kanske har någon snygg powerpoint eller en fräsig dokumentkamera, men i princip ser kommunikationen för lärandet ut som det gjorde under antikens Grekland.
I dag har vi faktiskt möjlighet att förändra förutsättningar för samtliga studenter vid alla Universitet och Högskolor i Sverige med en mycket enkel metodik. Detta är inte heller något nytt koncept utan väldigt många Universitet gör detta på daglig basis. Lösningen är: Att spela in föreläsningar och lektioner. Samt streama ut innehållet till elevens/studentens dator/device/telefon.
Många pedagoger kallar arbetssättet för Flipped Classroom. Apple kallar ekosystemet för att distribuera innehållet – iTunes U.
Jag hoppas att fler och fler Universitet och Högskolor tar till sig detta arbetssätt och ger studenterna en möjlighet att förenkla sina studier och faktiskt få möjlighet att lära sig mer.
Jag som gammal student vid Stockholms Universitet vet hur det känns att sitta på föreläsningar, med hundratals andra studenter, och dessutom försöka lära sig något nytt. Inte alltid lätt att fokusera 100% på vad föreläsaren säger. Inte alltid så lätt att minnas mer än 10%.
[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”100″ disable_keyboard=”0″]iQWvc6qhTds[/wpdevart_youtube]