Hem NYHETER Hur kan en vanlig dag som VR-utvecklare se ut?

Hur kan en vanlig dag som VR-utvecklare se ut?

Publicerat av: Redaktionen

Det vet Robert Södergren, utbildare på Nackademins utbildning Virtual Reality-utvecklare.

Vi har intervjuat Robert om spännande VR-exempel, yrkesrollen och vilka egenskaper som är viktiga för en VR-utvecklare.

Hur kan en vanlig dag som VR-utvecklare se ut?

Robert Södergren, utbildare VR, Nackademin

Hej Robert! Berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jag har arbetat med 3D animation och visuella effekter sedan tidigt 2000-tal och VR har alltid intresserat mig. Jag startade mitt bolag Models Ink 2008, för att ha frihet att jobba med både egna projekt och kommersiella uppdrag.

En stor passion i livet för mig är att få jobba med saker som utmanar mig och att konstant få lära mig nya saker. Jag har mycket som intresserar mig! Design, teknik och innovation toppar den listan. Det har lett mig naturligt till varför jag tycker VR är intressant.

Vilka drivkrafter har du i ditt arbete?

Oj, vad svårt! Det är många. Det som driver mig mest är nog min vilja att göra bra och uppskattade uppdrag. Jag gillar produktivitet och effektivitet på jobbet och att se människor växa.

Du är en av utbildarna på Nackademins utbildning Virtual Reality-utvecklare. Vad får man som student lära sig under utbildningen?

På Nackademin får studenterna gå en rad olika kurser som i sin helhet bygger en generell baskunskap över olika discipliner, metoder och kompetenser som behövs för att kunna få ett jobb som VR-utvecklare. Allt från programmering i spelmotor till ljud.

Själv så ansvarar jag för kurserna i 3D grafik, VR Storytelling och examensarbete.

Hur skulle du förklara Virtual Reality för någon som inte är så insatt i ämnet?

Virtual Reality är en datorsimulerad 3D miljö som en användare med ett headset kan uppleva i första person. Den 3D grafik som vi tidigare bara kunde se på våra datorer, spelkonsoller och i våra telefoner kan vi nu uppleva. VR headsets kallas även för HMD, Human Mounted Display.

Väl bortom den gamla skärmen är vi fria att skapa allt vad vår fria fantasi kan komma på. Verkligen allt mellan universums början och slut. Det byggs ofta som interaktiva upplevelser och som små spel i 3D.

Det som också är superhäftigt är hur den mänskliga hjärnan tolkar dessa nya världar. Det går t.ex. att skapa fobi-träningsappar och applikationer mot smärtlindring med hjälp av VR.

Det vi ser nu är bara början på något som kommer att komma mycket mer i framtiden i takt med att våra HMD:s blir bättre, billigare och att grafiken ökar i upplösning.

Kan du ge några spännande exempel på hur VR används idag?

Det går att skapa stor nytta med VR som sträcker sig långt över spel i underhållningssyfte. Det finns många branscher som kan skapa applikationer för träning som gör det både säkrare och mer kostnadseffektivt att bygga upp dessa scenarios i virtuella världar. Ett exempel skulle kunna vara en oljeplattform där det är svårt att ta dit framtida personal och utan risker.

Det behöver inte alltid vara farligt. Den amerikanska butikskedjan, Walmart, skapade nyligen en träningsprodukt med en flotta av 17 000 Oculus Go headsets som kunde skickas direkt ut till butik.

VR är också av stor nytta i utvecklingsprojekt inom tillverkningsindustrin. Det är ett superverktyg att göra “Design reviews” där människor med intresse för utvecklingen kan bjudas in för att enas om vilka förbättringar som bör göras på produkten.

Utbildning generellt går att göra otroligt effektivt och intressant i VR. Istället för att läsa om förhistoriska djur så kan du få träffa dom och verkligen förstå dess storlek och miljö. VR spel är en given applikation som är cool, men den tror jag redan att ni kan se framför er. VR eller AR, augmented reality, på arbetsplatsen kommer också bli väldigt stort ihop med Virtual showrooms.

Hur kan en vanlig dag som Virtual Reality-utvecklare se ut?

Ofta så börjar man dagen med ett kort pulsmöte där gruppen går igenom vad de sitter med och hur det går. Det är ett bra tillfälle att ta och ge feedback samt flagga om man behöver hjälp med något som man sitter fast med. Det är ett kontorsarbete där man sitter vid sin arbetsplats och dricker valfri dryck och kanske lyssnar på något med hörlurar. Skönheten ligger i detaljerna. Du jobbar med flera olika intressanta programvaror där du skapar kod eller grafik som du sedan får testa i VR för att stegvis göra det bättre. Det är en iterativ process som går ut på att försöka lista ut och genomföra vad som i slutändan gör själva applikationen uppskattad av användarna.

Du jobbar med flera olika intressanta programvaror där du skapar kod eller grafik som du sedan får testa i VR för att stegvis göra det bättre.

Hur ser behovet av VR-utvecklare ut?

Jag bedömer att behovet för VR-utvecklare kommer att öka lavinartat då fler bolag och organisationer förstår nyttan. VR och AR är här för att stanna.

Som utvecklare ska du alltid satsa på att bli duktig och försöka förstå vad som är viktigt för de bolagen eller branscher som du är intresserad av att arbeta i. Nästan alla branscher påverkas och kan ha kontaktpunkter med VR eller AR.

Virtual Reality är ett hett ämne och en bransch i framfart. Vad är det som intresserar dig med VR?

Det är så intressant att få vara delaktig i allt som händer och sker just nu. Denna typ av teknik har en exponentiell utvecklingskurva. Bara sedan 2014 så ser vi att många av världens storbolag investerar mycket i ekosystemet för VR och AR.

Världen letar fortfarande efter det som kan kallas för The Killer Applikation och skapar återkommande dagliga användare.

Det är också många tekniker vars mognadskurvor börjar mötas. Jag tänker på VR, AR, AI, Cloud Computing, 5G, Batterier, Grafikkortsutvecklingen, Spatial Tracking med mera.

Vilka egenskaper är viktiga om man vill arbeta som Virtual Reality-utvecklare?

Du är en lyhörd problemlösare som är bra på att använda internet för att slå upp saker och hänga med. Du är både teknisk och användarcentrerad. Du har en förståelse för processen och är bra på att jobba i grupp. Du testar mycket och är gillar datorgrafik.

Du är både teknisk och användarcentrerad. Du har en förståelse för processen och är bra på att jobba i grupp.

Vilka möjligheter finns det för den som utbildar sig till VR-utvecklare?

Vi är bara i begynnelsen av framtagningen av ett framtidsyrke som både är användarcentrerat, tekniskt och artistiskt. Nackademins VR-utbildning ger studenterna ett bra fundament att stå på inför en eventuell specialisering inom en specifik del inom VR-utveckling.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>