Wizkids och Clio har tillsammans lagt fokus på att utnyttja teknik för att skapa en bättre skrivupplevelse för svenska skolelever.
Som ett resultat har eleverna nu tillgång till AppWriter i Clios läromedel.
”Kol …? Koldioxid …? Åh, vad heter det nu igen?”. Det är inte alltid lätt för elever att koppla samman skrivande med kunskapen de besitter.
Detta är ett problem som Wizkids och Clio har bestämt sig för att lösa. Därför kan eleverna numera använda läs- och skrivstödsverktyget AppWriter från Wizkids i Clios portaler.
AppWriter är ett läs- och skrivstödsverktyg som hjälper eleverna att hitta de svåra orden så att skrivprocessen inte stannar av eller inte kommer igång.
Med ett enkelt klick ger verktyget tillgång till ett brett utbud av kontextbaserade ordförslag som redaktörer på Clio har tagit fram för att matcha de ämnesord som eleverna möter i undervisningsmaterialet.
Teknikanvändning ska vara meningsfull
En differentierad undervisning har alltid varit en hjärtefråga för Clio. Det understryker Ann-Birthe O. Nicolaisen som är en del av Clio Labb. Varje dag arbetar hon med att säkerställa att Clios samarbeten och utveckling alltid leder till ett stärkt och ökat lärande för eleverna.
– På Clio har vi en grundläggande premiss när vi utvecklar nya funktioner till vårt läromedel: Vi ska utnyttja det digitala för att ge alla elever möjlighet att delta i undervisningen och lära mer. Det är just det vi gör med AppWriter, eftersom elever kan använda tekniken som stöd för att förmedla sina tankar och sin kunskap oavsett skrivfärdigheter.
– AppWriter hjälper inte bara eleven att hitta specifika ämnesord. Verktyget gör det också möjligt för eleven att utöka sitt ordförråd, utveckla sitt skriftspråk och samtidigt få både support och stöttning i det egna skrivandet.