Vi behöver teknologi, men inte till varje pris

Som utgivare av digitala läromedel känner vi ett enormt ansvar.

Anna Westermark, Head of Business Development, Bonnier Education

Vi vill vara transparenta kring hur vi använder teknologi, och i vilka syften.  Därför har vi tagit fram 6 etiska riktlinjer för hur vi använder data, och förhåller oss till den framtida utvecklingen av artificiell intelligens.

Alla talar om data och artificiell intelligens. Ämnet är aktuellt inom alla branscher och kommer i framtiden att påverka alla människors vardag.

“Data ger oss unika möjligheter i inlärningssituationer för att anpassa och uppfylla den enskilda elevens behov. Men vi måste samtidigt vara oerhört försiktiga, och alltid försäkra oss om att både eleverna, lärarna och föräldrarna känner sig trygga med vår hantering av persondata. Det ska dessutom vara lätt att både förklara och redovisa vilken typ av data vi använder oss av, och varför,” säger Anna Westermark, Head of Business Development, Bonnier Education.

Data ska användas för att förbättra undervisningen för den enskilda eleven

Vi är övertygade om att teknologin kan hjälpa oss att lösa några av nutidens och framtidens största utbildningsproblem. Den kan till exempel öka elevernas inlärning genom att identifiera vilka nivåer de befinner sig på, och ge dem utmaningar som säkerställer att de fortsätter utvecklas.

”På Clio ser vi att tekniken kan ge speciella möjligheter för att stötta och utmana alla elever i deras dagliga skolarbete. Vår ambition är att använda artificiell intelligens för att ge alla elever möjlighet att delta i lärandet på liknande villkor och därmed underlätta differentieringen”, säger Anna Westermark.

Utvecklingen av algoritmer som kan bidra till att förbättra elevernas resultat kommer dock att kräva mängder av data. Till följd av detta ökar också vårt behov av tydliga direktiv och överväganden kring vår datainsamling. Vi tar datahantering på största allvar och vet att det kräver ett enormt ansvarstagande.

Etiska riktlinjer som fokuserar på lärande

Användandet av denna teknologi ställer oss också inför nya utmaningar, och väcker frågor om framtidens välfärdssamhälle. Därför har vi på Clio – i samarbete med AI Sustainability Center – tagit fram etiska riktlinjer som fokuserar på de mänskliga fördelarna med artificiell intelligens. Vi kan ännu inte uppfylla alla dess krav, men riktlinjerna kommer att fungera som ledstjärnor när vi ställs inför de svåra frågor som uppkommer när man hanterar stora mängder data och använder sig av artificiell intelligens. De 6 etiska riktlinjerna är:

Lärandet i centrum

När vi utvecklar nya teknologiska lösningar gör vi det med lärandet i centrum. Vårt huvudfokus är alltså att förbättra den enskilda elevens möjlighet till inlärning, inte teknologin i sig.

Integritet

Data har ett pris som användaren aldrig ska behöva betala. Därför har vi, som utgivare av ett digitalt läromedel, ett obestridligt ansvar att behandla all användardata med omsorg och respekt.

Ansvar

Användande av teknologi bör alltid förankras i ansvar. Det är människor som designar och utvecklar artificiell intelligens, och därför har vi som läromedelsutgivare ansvar för att alla funktioner lever upp till våra högt ställda krav.

Förklarbarhet

När vi utvecklar lösningar baserade på artificiell intelligens vill vi tydligt kunna redovisa hur de kommer fram till sina slutsatser, så att det är lättare att förstå, ifrågasätta och agera på informationen på ett pedagogiskt sätt.

Digital delaktighet

Vi vill aktivt arbeta för att framtidens medborgare ska kunna delta i det digitala samhället. I framtiden kommer ännu fler yrken att kräva digitala och tekniska kompetenser, så det bör vara enkelt att förvärva sådana kunskaper och få nödvändigt stöd inom detta under sin utbildning. Detta inkluderar även en ökad förståelse för dataetik.

Mångfald

Vi strävar efter mångfald inom alla områden: inom teknologin, i våra utvecklingsteam och bland elevgrupperna som testar och bidrar till våra funktioner.