De vill locka lärare – via robot

För att rekrytera lärare till sina skolor i Trollhättan och Vänersborg prövar Kunskapsförbundet Väst nu ny teknik.

Med hjälp av en robot kan lärare som är intresserade få testa på hur det är att jobba på skolorna och samtidigt lära sig mer om hur Kunskapsförbundet bedriver sin verksamhet.

– Under maj månad kommer en robot, som du kan styra via din dator eller surfplatta, befinna sig på Kunskapsförbundets skolor. Med hjälp av roboten kan nyfikna lärare delta på distans på en lektion för att se hur vi jobbar och samtidigt ställa frågor till lärare och elever. På så sätt vill ge en äkta och transparant bild av hur det dagliga arbetet går till på våra skolor, men även ge nyfikna en uppfattning om hur vi jobbar med kollegialt lärande, säger Linda Blom, kommunikationschef på Kunskapsförbundet Väst.

Lärarbristen runt om i landet är stor och Kunskapsförbundet Väst kommer att behöva rekrytera ett 30-tal nya tjänster inför hösten – bland annat inom nationella ämnen som matematik, svenska, engelska, natur- och samhällskunskap och SFI. Likt många andra skolor har Kunskapsförbundet haft svårt att nå ut via traditionella platsannonser och därför tar man nu hjälp av en robot. Roboten består av en surfplatta utrustad med kamera, ljudkit och hjul – vilket betyder att användare digitalt kan styra roboten och kommunicera via den. Roboten som fått namnet RIC (Robot in Class) kan bokas digitalt för ett besök på någon av skolornas lektioner. Sökande kan dessutom läsa mer om aktuella tjänster via jobb.kunskapsforbundet.se

Sökande får chans att testa kollegialt lärande via roboten

– På Kunskapsförbundet satsar vi mycket på kompetensutveckling och kollegialt lärande, bland annat genom att lärare ger varandra feedback på hur de jobbar i klassrummet. Vi vår robot kan sökande lärare därför följa med på en lektion och diskutera den med läraren efteråt för att dela erfarenheter och tips kring utveckling, säger Karl Stolt HR-specialist på Kunskapsförbundet Väst.

Kunskapsförbundet erbjuder ett brett utbud av både utbildningar och lärartjänster. Totalt sett studerar cirka 6 000 elever på deras skolor Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet, Nils Ericsonsgymnasiet samt Vuxenutbildningen i Trollhättan och Vänersborg. Dessutom arbetar strax över 700 personer på Kunskapsförbundets skolor vilket innebär att de har ett brett utbud av lärartjänster men även ett stort underlag för att arbeta med kollegialt lärande. Ett arbetssätt där lärare tillsammans i grupp hanterar pedagogiska utmaningar, hittar lösningar på problem och hjälper varandra att bli bättre.

– Vi finns här för att hjälpa våra elever utvecklas. Men för att lyckas med det behöver vi lärare också utvecklas. Vi måste helt enkelt reflektera över och ifrågasätta oss själva och ge varandra feedback – så att vi blir bättre på vårt jobb. Och eftersom kollegialt lärande och feedback är en så viktig del av hur vi jobbar vill vi erbjuda nyfikna en möjlighet att testa det med hjälp av vår robot RIC, säger Anna Lorentzon lärare på Kunskapsförbundet och huvudperson i informationsfilmen om satsningen.