Informationen som förmedlas idag kanske inte är relevant i morgon.
Därför försöker många skolor idag att skifta fokus och lära ut kritiskt tänkande till sina elever.
Sex månader efter att British International School of Stockholm beslutade att implementera ny teknik i undervisningen har lärarna sett förbättringar både med sitt eget arbete och hos sina elever.
British International School of Stockholm (BISS) grundades 1980 och har byggt upp ett rykte om att erbjuda högklassig undervisning.
Men när skolan de senaste åren växte sig större uppstod även utmaningar för IT-avdelningen på grund av tillväxten av både elever och lärare.
– Till att börja med var vi en ganska liten grundskola. Sedan öppnade vi en gymnasieskola och därefter vårt International Baccalaureate-program. Vi har cirka 550 studenter i år men det kan mycket väl vara över 600 elever nästa termin eftersom vi växer varje år, förklarar Stuart Blackmore, chef för IT och digital lärande på skolan.
Fram till juni arbetade Stuart för en stor internationell skola i Bryssel med 1500 elever.
– Jag blev ombedd av rektorn vid British International School of Stockholm att hjälpa till att bygga upp deras IT-program och arbeta med digitalt lärande i skolan. När jag kom såg jag snabbt att man hade ett komplext IT-landskap med en hel del äldre IT-system. Problemet med det ur ett IT-perspektiv är att det är svårt att ta hand om det utan hjälp av ett stort IT-team. Jag hade en kollega och rekryterade en annan, men jag insåg samtidigt att vi var tvungna att förenkla.
Stuart Blackmore beslutade snabbt att använda Googles lösning, G Suite for Education, som han tyckte vara enklaste och också mest kostnadseffektiv när det kom till skolans behov.
– Om du vill ha en stor inverkan för en relativt låg kostnad och dessutom göra det ganska snabbt är Google ett bra alternativ. Men utöver dessa aspekter handlade bytet också om lärande. Vi försöker skapa en grundläggande övergång från undervisning till lärande på skolan. Informationen som ges idag kanske inte är relevant i morgon, därför måste vi fokusera mer på kritiskt tänkande genom att låta lärare arbeta tillsammans med elever och genom att föra teknik in i klassrummet.
Idag har varje lärare fått en Chromebook och från sju års ålder använder varje elev Chromebooks och Chrome-surfplattor.
– Lärarna var tvungna att anpassa sig snabbt till nya arbetssätt men deras gensvar var otroligt. Vi har sett en enorm förändring i tankesättet och lärare talar mycket om elevengagemang, förklarar Stuart Blackmore.
Lärdomarna från British International School of Stockholm visar att effektiv undervisning i kombination med ett bra implementering av teknik kan förbättra elevernas kritiska tänkande och lärande.
– Många applikationer vi använder lägger fokus på samarbete. Om du går runt i skolan på en normal dag kan du se hur Google Slides används i ett klassrum där eleverna presenterar saker för en grupp som antecknar. I ett annat klassrum har jag sett eleverna skapa frågesporter i Google Forms som de sedan delar med andra studenter. Om du kikar in i klassrummen där våra yngre går kan du exempelvis se hur barnen använder Book Creator, som är en Android-applikation från en tredjepartsutvecklare där man kan uttrycka sitt lärande genom ritningar, röstanteckningar och genom att skapa små e-böcker som barnen sedan kan dela med sina föräldrar.