Runt om i världen höjs röster för att programmering ska bli en del av skolans utbildningsuppdrag. Kunskap om och förståelse för digitalisering är viktiga ingredienser i en skola som ska säkra länders konkurrenskraftPå onsdag utbildar elever på Erlaskolan Södra i Norrköping sina lärare i programmering.
”Vi tror på våra ungdomar och vi brinner för ett elevaktivt arbetssätt. Om fler kan framtidens språk kan flera sprida det vidare säger Anders Skanetofth, utvecklingsledare på Erlaskolorna.”
Projektet Erla – började med ett läger för 16 elever på Erlaskolan i Katrineholm i juni. Eleverna fick lära sig kodning av den ideella organisationen Coder Dojo. På onsdag utbildas lärare och nästa steg blir att öppna upp våra skolor och erbjuda utbildningar i kodning till allmänheten – allt under ledning av våra elever som delar med sig av sina insikter och kunskaper till andra.
”Våra elever är framtiden. Framtidens språk är kodning. Därför är vi övertygande om att våra ungdomar är de som är bäst lämpade att bli lärare säger Maria Asplund, biträdande rektor på Erlaskolan Södra.”
Sverige bygger framgångar på framtidens språk
Sverige hamnar i stort sett alltid på medaljplats på listor över världens mest innovativa och framgångsrika länder. Historiskt sett har vi slagit oss för bröstet och lyft fram storföretag som exempelvis Ericsson, Volvo och Electrolux. De senaste årens mest uppmärksammade exporter bygger inte längre på stora industrikomplex och löpande band. Spotify, Klarna, Skype, Minecraft, Dice – listan kan göras lång av företag som bygger sina framgångar på framtidens språk.
Programmering – ett utbildningsuppdrag eller ej?
Runt om i världen höjs röster för att programmering ska bli en del av skolans utbildningsuppdrag. Kunskap om och förståelse för digitalisering är viktiga ingredienser i en skola som ska säkra länders konkurrenskraft. I Estland får eleverna lära sig programmera på lågstadiet och den nya engelska läroplanen fastslår att barn på låg- och mellanstadiet ska lära sig koda. I Sverige höjs allt för få röster för att lyfta programmeringens plats i skolan. Vad kommer det innebära för vår innovationsförmåga på några års sikt? Riskerar vi att tappa mark som ett av världens mest innovativa länder?
Kritikerna menar att programmering är någonting abstrakt som knappast alla bör kunna. Då har de glömt bort att det är dagens elever, framtidens arbetskraft, som i första hand står mitt i den digitala revolutionen. Det är, och kommer att bli, allt viktigare att skapa sig en förståelse för den digitala världen. Det digitala är byggt av kod och kodning är ett språk som behöver behärskas för att förstås.
Programmering är en mycket lämplig arena för att utveckla centrala förmågor som informationshämtning, analys och reflektion. Med detta som undervisningsverktyg kan eleverna utmanas att tänka strukturerat och logiskt. Logik är en av dialekterna i framtidens språk. Ett utvecklat logiskt tänkande skapar förutsättningar för att lyckas inom såväl matematiken som andra ämnen. Vi har lärt av historien att såväl nutidens som framtidens utmaningar kommer kräva förmågan att lösa problem. Erlaskolan vill ge barn och unga verktygen att behärska detta genom att lära ut programmering.