En annorlunda lärargala

I år skulle lärargalan fira femårsjubileum. Den första galan gick av stapeln 2016 så året gala är den femte.

En annorlunda lärargala 1Även om det jubileet inte blev riktigt som man hoppats på så lyckades man i alla fall genomföra en lärargala i pandemiens år 2020 – om än en annorlunda sådan.

Mark Levengood – som istället för att leda galan från scenen i år fick vara något som liknar vinstutdelarna i postkodmiljonären då han med ett entourage rest runt och besökt vinnarna – inledde TV-kvällen med att tala om hur viktiga lärarna är för vårt land. Att de aldrig gör väsen av sig men att det ikväll skulle göras väsen

Genomgående för årets pristagare var att det handlade om lärare som berör. Lärare som tror på sina elever och är peppande.

Lärare som bygger relationer och skapar stämning. Betygen då? Kan man ju undra. Jimmy Askelius insatser på Visätraskolan har ändå visat än en gång att trygghet, trivsel, relationer och betyg går hand i hand.

De vinnande lärarna har det gemensamt att de är inspiratörer, har en förmåga att se alla elever. De har också förmågan att göra sådant som många av deras elever tidigare sett som jobbigt och tråkigt till att bli spännande och roligt. Vidare stod det tydligt att för att vinna pris i årets gala krävdes det att läraren i fråga var karismatisk.

De vinnande lärarna ansågs av sina elever också som rättvisa, icke-favoriserande och med förmågan att se när något är fel. Gemensamt för dem när man hör deras elever är att de tror på sina elever. Att de har en övertygelse om att eleverna – oavsett svårigheter – kan lyckas.

Till sin hjälp under kvällen har Levengood några kändisar som agerar prisutdelare. Margeaux Dietz, Jon Henrik Fjällgren, Björn Ranelid, Nassim Al Fakir och Prins Daniel fick äran att dela ut årets priser

En intervju med galans grundare Beata Kull hanns också med och hon berättade som hon gjort förut att hennes incitament var att lärarkåren behöver lyftas, att lärare är många barns viktigaste förebilder och att de därför måste uppmärksammas, lyftas, hyllas och prisbelönas.

Andra röster hördes också från människor ute i samhället för att intyga hur viktiga lärarna är. Skådespelare, folk från näringslivet fick tid i rutan för att berätta vad lärare betytt för dem och vad de anser att lärarna betyder

Extra kul var det att höra årets nya lärare Fabiola Lahdo prata om vikten av att vinna respekt som lärare. Att en ung nyutbildad lärare uttrycker sig på det sättet är viktigt för yrkets framtid. Att prisa en ny lärare som vågar lyfta att läraren är vuxen och en auktoritet – utan att vara auktoritär – känns helt rätt.

Jurymedlemmarna har alla bakgrund i skolan vilket är viktigt. Den som sitter i lärargalans jury ska ha koll på vad läraryrket innebär. Att elever nominerar och skolfolk sitter i juryn är precis de två ingredienser som behövs för att ge lärargalan tyngd.

Elevernas närvaro vid prisutdelningarna gav årets gala en känslosam touch som inte varit lika tydlig vid de tidigare lärargalorna. Eleverna fungerade som assisterande prisutdelare och de vinnande lärarna fick höra elevernas motiveringar från eleverna själva vilket var effektfullt.

Avslitningsvis fick IT-pedagogen några ord med Åsa Jansson som arbetat med projektledning för årets gala. Vi undrade vad som varit den stora skillnaden i år jämfört med fjolårets vanliga gala. Åsa svarade: ”I år har vi behövt tänka om då vi inte har kunnat ha en fysisk gala. Vi har velat visa på mångfald och besöka lärare över hela Sverige för hylla alla fantastiska lärarhjältar och visa att lärande och undervisning kan se väldigt olika ut”.

Med de orden lämnar vi årets lärargala och hoppas på en fysisk gala om ett år.

Årets pristagare:

Årets mellanstadielärare – Jimmy Askelius. Visätraskolan i Huddinge.

Årets eldsjäl – Emma Lea Almén. Nova Academy Simrishamn.

Årets nya lärare – Fabiola Lahdo. Blombackaskolan. Södertälje.

Årets högstadielärare – Martin Persson. Hallens Kyrka. Hallen
Årets gymnasielärare – Gabriella Zitting. Drottning Blankas skola. Stockholm

Av: Mattias Lundqvist