Digitaliseringen inom skolan slår nu igenom, vilket innebär att både antal och utbud av digitala tjänster efterfrågas i allt större utsträckning.
–Därför är min förhoppning att erfarenhetsutbytet i Boden den 27 oktober blir startskottet för ett samarbete mellan kommuner kring federationstjänster i Norrland. Ett fungerande utbyte av erfarenheter och stöd mellan IT-avdelningar och skolans representanter skulle förenkla och påskynda utvecklingen av dessa tjänster, säger Stefan Svanberg som är IT-ansvarig på utbildningsförvaltningen i Bodens Kommun
Berätta kort vad besökarna som kommer till Boden kommer att få uppleva den 27:e oktober.
–Vi inleder dagen med att titta på digitala tjänster både lokalt och nationellt, ur ett skolperspektiv. Under dagen kommer vi även att få ta del av vad som utvecklats i andra kommuner och deras erfarenheter. Ett antal leverantörer finns på plats för att presentera sina lösningar och vad de ser som utmaningar i framtiden. Detta är ett tillfälle för oss alla att diskutera dagsläge och framtida utmaningar ur ett verksamhets och tekniskt perspektiv.
Vad är på gång i Boden just nu när det kommer till arbetet med Skolfederation?
–Boden anslöt sig till Skolfederationen under 2015 och den första federationstjänsten som påbörjades, var gentemot Gleerups. Det har dock krävt en hel del arbete både för utbildningsförvaltningen och IT-kontoret. Men förhoppningsvis kan vi ta detta med oss inför kommande utökning av federationstjänster. Vi kommer att gå vidare med att skapa federationslösningar för digitala tjänster för att underlätta för våra elever och lärare, så att de så inte behöver administrera flera användare, lösenord, behörigheter med mera.
Vilka utmaningarna har ni upplevt så här långt i ert arbete med Skolfederation?
–Utbildningsförvaltningen i Boden har ett mycket gott samarbete med vårt IT-kontor, något som verkligen är en framgångsfaktor för Skolfederationstjänster och skolan. Min erfarenhet är att flertalet leverantörer påverkar införandet av federationstjänster. När ett problem uppstår kan det vara svårt veta vem som bör agera, något som stoppar upp processen. Här krävs styrning med kontinuerlig gemensam uppföljning där samtliga aktörer deltar. I stort finns tekniken på plats men införandet av Skolfederationstjänst ställer krav på förändringar och kompletteringar både inom verksamhetsspecifika och kommungemensamma system. Det är därför av vikt att det finns goda strukturer, rutiner och flöden.