FUB:s skolenkät visar: Stora brister i den anpassade grund- och gymnasieskolan
Hem UNDERSÖKNING FUB:s enkätundersökning: Stora brister i den anpassade grund- och gymnasieskolan

FUB:s enkätundersökning: Stora brister i den anpassade grund- och gymnasieskolan

Publicerat av: Redaktionen

Riksförbundet FUB har genomfört en enkätundersökning om hur skolgången fungerar för elever i den anpassade grund- och gymnasieskolan.

Svar från över 400 föräldrar visar att faktorer som ger eleven goda förutsättningar till inlärning, att utveckla självständighet och att uppnå sin fulla potential är en bristvara.

Många elever får inte undervisning av lärare med pedagogisk utbildning och cirka en fjärdedel av föräldrarna i undersökningen uppgav att de alltid eller ofta behöver lägga ner tid och kraft för att barnet ska få den undervisning hen har rätt till.

– Det är inte föräldrarna som ska ta det ansvaret. Vi hoppas att politikerna en gång för alla satsar på att elever med intellektuell funktionsnedsättning ska få en likvärdig skolgång som den i grund- och gymnasieskolan, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare för Riksförbundet FUB.

Den anpassade grund- och gymnasieskolans (namnet på skolformen som tidigare kallats särskola tas i bruk den 2 juli 2023) uppdrag handlar om att eleverna ska få en god grund för att aktivt kunna delta i samhället, kunna fortsätta utbilda sig och utvecklas till självständiga individer. Detta ska de få göra utifrån sina egna förutsättningar och behov med rätt stöd och anpassning av undervisningen.

Riksförbundet FUB:s enkätundersökning visar på flera brister i hur skolornas uppdrag uppfylls, vilket tydligt illustreras i att enbart 22% av de tillfrågade föräldrarna svarar att de skulle rekommendera sitt barns skola till en förälder med barn med liknande behov.

FUB:s skolenkät visar: Stora brister i den anpassade grund- och gymnasieskolanUndersökningen visar att elever som får undervisning av pedagogiskt utbildad personal får avsevärt bättre möjligheter att gå framåt i sitt lärande och utveckla självständighet, enligt föräldrarnas uppfattning.

Men det är bara en fjärdedel av eleverna i anpassad grundskola och en tredjedel av eleverna i anpassad gymnasieskola som alltid får undervisning av lärare med pedagogisk utbildning.

– I vår rapport föreslår vi flera åtgärder från politiskt håll. En av dem är att regeringen omgående utreder hur bristen på behöriga lärare kan lösas, säger Christina Heilborn.

Rapporten om FUB:s skolenkät ”Att få vara sig själv och del av ett sammanhang” bifogas.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>