IT-avdelningar hindrar pedagoger

IMG_6164Runt om i Sverige jobbar lärare med att få eleverna att lära sig det de behöver för att uppfylla målen i alla våra styrdokument. När man träffar lärare runt om i Sverige så slås man av två saker. Den ena är att det finns ett genuint intresse av att utveckla pedagogiken kring hur man lär ut saker. Nya revolutionerande grepp och idéer formligen sprutar ut ur lärare. Den andra är att det hindras av den populärt benämnda “IT-avdelningen”.

Jag vill prata om den –

Jag har förståelse för att om man sköter om ett nätverk så måste man se till att det fungerar och att det är säkert. Därför har ofta IT-avdelningen övervakningsprogram, domäninloggning med s.k. “hemkatalog”, antiviruslösningar, brandväggar, låsning på MAC-adresser, m.m. Alla dessa säkerhetsåtgärder leder till att datorerna man ska använda i nätverket blir mer och mer svåranvända. Det tar lång tid att logga in, man kan inte installera program själv, portar är stängda så man inte kan använda internet fullt ut, vissa domäner är låsta, hemkatalogen är för liten epostlådan är för liten och samlar spam, gästföreläsare kan inte koppla upp sig, och säkert många fler begränsningar. Jag antar att ni känner igen er.
Det är på detta sättet på många ställen i Sverige.

Måste det vara så låst? Ja, det beror ju på vem man frågar. Man kan ju bevisligen ha nätverk som tillhandahåller internetuppkoppling som är driftsäkra. (Mer eller mindre alla internetleverantörer har det) Frågan som vi lärare bör ställa till våra chefer och IT-avdelningar är ju egentligen varför vi behöver begränsningarna.
Låt oss resonera kring några av begränsningarna.

  • Hemkatalog
    Ofta för liten, och idag använder man ofta lagring på internet. Den lagringen är ofta sådan att dina data ALDRIG kommer att förloras. (Dropbox, Google drive, Onedrive, Box, m.m.)
    Måste vi ha hemkatalog?
  • Antivirusprogram
    Ofta centraliserad styrning av programmet som kräver kommunikation med en server i det lokala nätverket.
    Kör man Windows behöver man ha antiviruslösning, så är det.
    Men vilken lösning behöver vi? Kan man ha en lösning som inte kräver lokal server?
  • Övervakningsprogram
    Används ofta för att lokalisera problem i hårdvara, trasiga nätverkskort, nätverksswitchar som är felaktiga, m.m.
    Kan jag själv ringa och tala om att datorn är trasig?
  • Domäninloggning
    Används för att man skall få hemkatalog, men också inställningar av vad du kan göra med din dator.
    Detta är ofta den största bromsklossen för lärare.
    Behöver man begränsningar? Vad händer om man inte har det?

Detta är bara några av begränsningarna. Om man skall raljera något så kan man säga att IT-avdelningarna helt enkelt inte litar på att vi kan använda datorer. De ser ett “worst-case-scenario” och målar upp en hemsk bild av vad som kan hända. Varför händer det då inte? Den dator man har hemma har ju inte dessa omtänksamma skydd, varför funkar det? Idag är datorer av en helt annan kaliber och operativsystemen är gjorda för att kommunicera med varandra. Det var inte riktigt så på 90-talet, och min erfarenhet är att många som jobbar på IT-avdelningar började då. Så man kan säga att de är i mångt och mycket kvar där i sitt tänk. Ett tänk som ofta resulterar i ett totalitärt styre snarare än ett serviceorgan.

För att lärare skall kunna börja blomstra behöver nya idéer och sätt att använda datorer som inte upptäckts än, behöva komma fram. Det gör inte det om man hela tiden råkar på begränsningar.

Tänk nytt, tänk smart!

Charlie Jarl

Post Comment