Vad händer med lärandet när elever får tillgång till en dator var i klassrummet? Vad händer med lärarrollen? Och vad betyder det i praktiken för skolledare då skolan digitaliseras? Vilka möjligheter och utmaningar visar forskningen?
Digitaliseringen av skolan är en omvälvande process där lärandet är under förändring. Forskaren Susanne Kjällander vid Stockholms universitet menar att behovet av nya bedömningsmetoder och närvarande lärare är stort.
Se föreläsningen på film
På ett välbesökt seminarium anordnat av forsknings- och utvecklingsenheten på utbildningsförvaltningen berättade hon om vad forskningen ser för möjligheter och utmaningar inom området. Hon fokuserade på vad som händer med lärandet och lärarrollen när eleverna får tillgång till dator i klassrummet och gav exempel från undervisningen.
Lärandet i den digitala miljön beskriver hon som osynligt och parallellt, okänt och identitetsskapande, designande och gränsöverskridande – och svårbedömt.
Digitala immigranter i klassrummet
Åhörarna fick reda på att de tillhör gruppen digitala immigranter, i motsats till de digitalt infödda (barn och elever) som Susanne Kjällander forskar om. De ”infödda” är väldigt kompetenta och vana vid att kommunicera via digitala resurser.
En av slutsatserna av forskningen var att läraren behövs ännu mer när datorn används i undervisningen. Läs mer om forskningsexemplen och slutsatserna i LÄRA Stockholm #1 2015 (Länk till annan webbplats, http://issuu.com/larastockholm/docs/l__ra_1_2015_enkelsidig/33?e=3386862/11182082).
Se den filmade föreläsningen från den 21/11 2014 här.