Upplands-Bro ligger i hjärtat av Mälardalen och är en av Storstockholms naturskönaste kommuner med drygt 25 000 invånare som bor i och mellan tätorterna Kungsängen och Bro.
Marie Louise Härlin är IT-samordnare i kommunen och lärare i grunden. Hon har under flera års tid arbetat för att kommunens skolor ska arbeta mer digitalt, med fokus på att lära pedagogerna nya digitala och tekniska hjälpmedel för att modernisera undervisningen.
Utmaningen – Under 2012 påbörjade Marie Louise, för Upplands-Bro kommuns räkning, en stor upphandling av ny teknik och bjöd in samtliga återförsäljare att delta. De avgörande områdena utöver en så liten miljöpåverkan som möjligt, var användarvänligheten och en smidig implementering.
”Vi sökte en helhetslösning från en och samma leverantör för en enklare implementering med såväl installation som utbildning i hur tekniken kan användas. Det var även av stor vikt att programvaran var lätt att förstå utifrån ett pedagogiskt användarperspektiv.” Marie Louise Härlin, Upplands-Bro kommun
Lösning – För Upplands-Bro kommun föll valet på IT Perspective som började utrusta klassrum och konferensrum hos mer än 150 av kommunens enheter med såväl högtalare, kontrollboxar och interaktiva projektorer av modellen EB-475Wi från Epson.
Åsa Hartzell är kundansvarig för interaktiva pedagogiska verktyg på IT Perspective och ansvarade för implementeringen i Upplands-Bro. Åsa imponerades av Marie Louise brinnande intresse för digitalt lärande.
”Marie Louise är väldigt engagerad och har en stor förståelse för att lära pedagogerna tekniken och den digitala pedagogiken. Vi på IT Perspective genomför omfattande utbildningsinsatser för användarna och framstegen i den digitala utvecklingen märks tydligt när pedagogerna är så engagerad som i Upplands-Bro.” Åsa Hartzell, IT Perspective
Fördelning – För enheterna runt om i Upplands-Bro kommun har enkelheten varit en viktig fördel där tydliga instruktioner, lättförstådd programvara och utbildningstillfällen varit avgörande. Kommunen gjorde omfattande satsningar på utbildning för att lära pedagogerna hur de kan implementera tekniken under sina olika lektioner och engagera olika typer av elevgrupper.
”Vi har utbildat utifrån olika ämnesområden och även skapat så kallade superanvändare ute på enheterna som sedan fått lära och stötta sina kollegor. Det har varit en stor framgångsfaktor för oss.” Marie Louise Härlin
En del av enheterna har även visat sitt engagemang genom att fortsätta sprida kunskap internt och gett varandra tips om olika funktionaliteter hos den interaktiva projektorn och hur de gör undervisningen innehållsrikare. Pedagoger har även framgångsrikt skapat eget lektionsmaterial som eleverna fått arbeta med. Bland annat har de skapat filmer tillsammans med eleverna som de sedan fått vara med och presentera.
”Lösningen har verkligen visat sig vara en stor tillgång för enheterna och alla använder tekniken på ett eller annat sätt. Den största framgången har vi sett bland yngre elevgrupper som blivit otroligt glada av att få vara mer delaktiga i undervisningen.” Marie Louise Härlin
Upplands-Bro har även gjort kommunövergripande erfarenhetsutbyten där pedagoger och IT-samordnare delat med sig av sina bästa pedagogiska användningsområden och visat goda exempel på hur man har lyckats föra in tekniken i undervisningen.
Marie Louise och kommunen har kommit en god väg i moderniseringen av undervisningen och fortsätter arbetet med att kombinera ny teknik och pedagogik för att skapa mer engagerat lärande.