Dra nytta av digitaliseringen för att väcka läslust i stället för att se det som ett hot mot läsning av traditionella böcker.
Det menar Hülya Basaran och Tobias Gard som i sin nya bok Läslust i en digital tid visar hur skolan kan arbeta för att väcka elevernas läslust genom att använda sig av digitala medier.
– Många gånger utmålas digitaliseringen som ett hot mot läsning av böcker men det behöver inte finnas någon motsättning mellan det digitala och analoga. Vi tycker det är mer intressant att diskutera hur man kan dra nytta av elevernas digitala världar för att väcka deras engagemang och vilja att läsa, säger Hülya Basaran, lärare i svenska som andra språk.
Även om barn läser mycket i skolan är det svårt att nå upp till de cirka 5 000 timmar som studier visat krävs för att bli en fullgod läsare. 5 000 timmar innebär en timmes läsning, alla dagar i veckan, i nästan 14 år. Därför är elevernas egen läslust så viktig.
Boken Läslust i en digital tid – tips och inspiration för lärare och skolbibliotekarier visar hur skolan kan dra nytta av digitaliseringen och sluta se det digitala som en motpol till det tryckta mediet.
Barn och ungdomar ingår i en mängd olika digitala textaktiviteter som kan användas i undervisningen.
– Genom de texter som eleverna möter på sin fritid; i sociala medier, vloggar, bloggar och spel, kan skolan lyfta elevernas vardagsmedier som värdefulla. säger Tobias Gard, skolbibliotekarie.
Författarna menar att många unga ser läsning som ett skolarbete, ett tvång med kunskapskrav. Då är det extra viktigt att visa dem glädjen med att vara en läsare och lyfta läsande förebilder från till exempel tv och Youtube.
– Det är aldrig för sent att jobba för att väcka läslust och utveckla god läsförståelse hos barn och ungdomar. Utforska de digitala möjligheterna och det medielandskap eleverna rör sig i.