På uppdrag av Clio har Analyse Danmark genomfört en föräldraundersökning med svar från 502 föräldrar med barn i förskoleklass och till och med årskurs nio i Sverige.
Undersökningen ger en inblick i deras uppfattning av undervisningen under covid-19.
Undersökningen genomfördes under perioden 25/3 2021 – 31/3 2021 med hjälp av stickprov från svenska respondenter i onlinepanelen. De tillfrågade föräldrarna har barn i kommunal skola, privatskola, friskola, specialskola eller annan typ av skola.
I allmänhet är föräldrarna nöjda med skolorna – 71 % svarar att de är mycket nöjda eller nöjda med sitt barns skola.
Föräldrarna är nöjda med hanteringen av online-undervisningen och vill ha mer
2020 bjöd på nya och oförutsedda utmaningar, och online-undervisning blev en del av många elevers vardag. Undersökningen visar att hälften av respondenternas barn har haft undervisning online. Trots att sådan undervisning i många fall inte var förutsedd eller planerad anser 71 % av de föräldrar vars barn har deltagit i online-undervisningen att skolan har hanterat det bra eller mycket bra.
Även om bara ungefär hälften av barnen haft online-undervisning anser 64 % av föräldrarna att skolorna i framtiden borde erbjuda någon form av online-undervisning för de elever som inte kan närvara i skolan.
Föräldrarnas samarbete med skolan och lärarna upplevs inte som förbättrat
Samarbetet mellan föräldrarna och skolan upplevs inte som förbättrat under covid-19. 37 % av föräldrarna svarar att de i viss eller mindre utsträckning har fått ett närmare samarbete med någon av barnens lärare. Vidare anser hela 51 % att samarbetet inte alls har blivit närmare.
Digital kompetens är viktigt i framtiden
Undersökningen visar att det finns en osäkerhet när det kommer till skolans strategi för digitala läromedel. 48 % av respondenterna svarade “vet ej” på frågan om skolan har en digital strategi. Men för majoriteten av föräldrarna är digital strategi och lärande inte utan betydelse. 78 % av dem är nämligen av uppfattningen att digital kompetens är viktigt för deras barn i förhållande till framtida utbildning och arbete.
Covid-19 har även inneburit nya sätt att undervisa på. Enligt 57 % av föräldrarna har det senaste året i mycket hög grad eller i hög grad resulterat i nya undervisningsmetoder och tillvägagångssätt. Det finns också en utbredd upplevelse av att användningen av digitala läromedel har ökat under perioden.