Hem NYHETER Öka tryggheten skolan

Öka tryggheten skolan

Publicerat av: Redaktionen

Många elever känner sig otrygga i skolan.

I en ny rapport visar Myndigheten för delaktighet hur ansvariga på skolor kan bidra till en tryggare skolgång för alla elever.

Många elever går varje dag till skolan med en stor klump i magen. För att elever ska trivas, känna studiero och studiemotivation behöver de vara trygga i skolan. Hur skolmiljön är utformad spelar stor roll för tryggheten. Det handlar inte bara om klassrummet. Lika viktigt är hur det fungerar i matsalen, vid toaletterna, på skolgården och i korridorerna. Dålig ljudmiljö och stora öppna ytor är exempel på faktorer som gör miljöer otrygga.

Trygghetsvandringar

Under hösten 2019 genomförde Myndigheten för delaktighet trygghetsvandringar i tre högstadieskolor tillsammans med elever med funktionsnedsättning. Undersökningar visar att många elever känner sig otrygga i skolan och att elever med funktionsnedsättning känner sig extra otrygga. Att fråga de som upplever otrygghet i störst utsträckning är ett effektivt sätt att utveckla kunskap om hur tryggheten i skolan kan öka för alla.

Många möjligheter till förbättringar

Öka tryggheten skolan

Det finns en rad möjligheter att förebygga och förhindra att elever känner sig otrygga i skolan. Ett exempel är platser där många elever samlas och där det kan uppstå konflikter, till exempel i korridorer och på skolgården.

Eleverna önskar en större vuxennärvaro och poängterar vikten av att vuxna agerar när någon blir utsatt.

Ett annat exempel är att dålig ljudmiljö ökar stressen och påverkar trivseln negativt.

Dålig ljudmiljö kan finnas i många av skolans utrymmen, bland annat i matsalen. En lösning kan vara att dela upp matsalen i flera avgränsade delar.

Involvera eleverna för ökad trygghet

Trygghetsvandringar är en etablerad metod för att ta del av elevernas egna berättelser om hur de upplever trivseln och tryggheten i skolan. Genom att involvera elever och i synnerhet elever med funktionsnedsättning, kan skolans trygghetsarbete bli effektivare. Det är också ett bra sätt att möta Barnkonventionens krav på att barn och unga ska involveras i frågor som berör dem.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>