Rektors krönika: Var är skolan?

Rektor Martin Hellström är en av fyra ledarkrönikörer i lokaltidningen för Trollhättan och Vänersborg – TTELA. Den 28 januari var det dags för nästa krönika: Var är skolan?

Rektors krönika: Var är skolan? 1För tre år sedan besökte jag för första gången Restad Gård, Nordens största flyktingförläggning. Då fick jag höra berättelsen om en liten tjej från Syrien som efter en lång flykt med sina föräldrar slutligen anländer, mitt i natten på Restad Gård i Vänersborg. Det första hon frågar när hon hoppat av bussen är: ”Var är skolan?”. Under hela flykten hade föräldrarna hållit uppe hennes mod och tröstat henne genom att lova att det skulle finnas en skola på den plats där deras resa skulle ta slut.

Vilken tillit! Bara det finns en skola så löser sig det andra! Det finns flera sådana berättelser som kretsar kring skolan på Restad Gård. Till exempel den att några elever manipulerade låsen lite så att de på eftermiddagen kunde komma in i skolan igen. Själva. Det var där de kände sig trygga. Det var det utlovade rummet. Och det var där grunden skulle läggas för det nya livet i Sverige.

Jag kan fortfarande bli rörd över dessa berättelser och jag hoppas att det har gått bra för den lilla tjejen och även alla andra. Vilken tillit till Sverige och den svenska skolan! Tänk om de hade vetat att man i Sverige gärna talar illa om den svenska skolan, om hur dålig den är och vilka brister den har. Eller känt till den segregation som finns i den svenska skolan och det svenska samhället.

Från min studietid på 80-talet kommer jag ihåg ett projekt där en forskargrupp föreslog den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen att låta eleverna tidigt börja med ett främmande språk. Och då med ett av de mest frekventa invandrarspråk som fanns på respektive skola: polska, turkiska, kinesiska till exempel. Politikerna ville följa det vetenskapliga rådet som gick ut på lustfylld språkinlärning och integration. Men föräldrarnas protester segrade och så blev det engelska istället från tidig ålder.

Var är den skola som får följa pedagogernas expertis eller modiga förslag utan att självutnämnda ”experter” stoppar det? Var är den skola som får vara en spegel av ett mångfaldigt samhälle utan att skolvalets utformning gör den till en grogrund för ett segregerat samhälle? Var är den skola och den lärarutbildning som inte detaljstyrs av politiken utan som får vila på vetenskaplig grund?

Förra fredagen var det examenshögtid på Högskolan Väst. Jag såg alla de glada och taggade studenter som tog examen. Bland dem lärarstudenterna. Jag är övertygad om att de blir bra lärare. Vi borde lita på lärarnas expertis och engagemang och ge dem det utrymme som krävs för att skapa en skola i tiden.