Sex skolhuvudmän kandidater till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan

Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter och skolan har en viktig roll att spela för att nå denna ambition.

Per-Arne-Andersson, Foto Thomas-Carlgren

Det var regeringens budskap när den nationella digitaliseringsstrategin för skolan antogs i oktober 2017. Utmärkelsen Guldtrappan utdelas till skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt utifrån styrdokumenten för elevers goda kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling i skolan. 2019 blir fjärde året för initiativet, processen och utmärkelsen Guldtrappan.

Efter öppen nominering har Guldtrappans jury valt ut sex skolhuvudmän till kandidater till Guldtrappan 2019.  Efter komplettering av information kommer dessa att presentera sin verksamhet för juryn och prövas mot de sju kriterier som fastställts för kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan Utdelningen av utmärkelsen Guldtrappan 2019 kommer att ske på Framtidens lärande VÄST, 14-15 november i Trollhättan.

De utvalda kandidaterna är (i bokstavsordning):

  1. Alingsås kommun, kultur- och utbildningsförvaltning – gymnasieskola, och vuxenutbildning
  2. Luleå kommun, barn- och utbildningsförvaltningen, förskola, grundskola och gymnasieskola
  3. Lärande i Sverige AB, grund- och gymnasieskola
  4. Malmö stad, grundskoleförvaltningen, årskurs F-9
  5. Skara kommun, barn- och utbildningsförvaltningen, förskola, grundskola och gymnasieskola
  6. Trollhättans stad, Trollhättan stads grundskolor, årskurs F-9

– Skolans digitalisering är en het fråga. I mars överlämnade SKL en handlingsplan (#skolDigiplan) om skolväsendets digitalisering till regeringen. Syftet är att ge huvudmännen förutsättningar att ta vara på möjligheterna med skolans digitalisering. Guldtrappans kandidater och pristagare kan simulera alla skolhuvudmän att bli ännu bättre, säger Per-Arne Andersson, direktör/avdelningschef, avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, Sverige Kommuner och Landsting.

– Genom utmärkelsen vill arrangerande parter ge huvudmän ökade möjligheter dela med sig av exempel, erfarenheter och lärdomar — att lära av varandra, säger Peter Becker, ordförande i stiftelsen Yngve Lindbergs Minne, koordinator för arbetet med utmärkelsen.