Bidrar teknik till att barnen koncentrerar sig bättre i klassrummet?
Mina barns skola skiljer sig, som för många barn i Europa idag mycket från dammiga svarta tavlor och böcker i skolväskor som kanske några av oss minns. Tekniken har förändrat klassrummet, men hur påverkar den våra barns utbildning?
Våra barn lever i en distraherande värld
Lärarna berättar mer än någonsin för mig att deras största utmaning är att hålla klassen engagerad. Jag tror att de flesta föräldrar kan hålla med om hur svårt det måste vara ibland. Till skillnad från några av de mer stränga taktikerna som vi förmodligen har upplevt är lärarnas fokus idag på slagord som samarbete och interaktivt och aktivt lärande.
Våra barn från 2000-talet lever i den mest intensiva och stimulerande perioden i världens historia! Information, teknik och snabba val är helt integrerade i deras dagliga erfarenheter genom smarta telefoner, bärbara datorer och bärbar teknik, så kallade “wearables”. Det är naturligtvis svårt för dem att återgå till böcker och föreläsningar och det är viktigt för lärare, och för oss som föräldrar, att erkänna detta och att anpassa sig till deras behov. Lyckligtvis gör vi detta i många delar av Europa.
Hur tekniken har kommit in i klassrummet
Idag spelar tekniken en mycket större roll i klassrummet än vad den tidigare har gjort. Många skolor använder interaktiva projektorer i stället för traditionella svarta tavlor eller whiteboardtavlor. Dessa nymodigheter främjar interaktiva lektioner. Matematik, stavning, naturvetenskap och andra ämnen kan alla projiceras på ytor som barnen sedan kan interagera med i realtid – precis som om de vore pekskärmar.
Utbildningsförlag hänger med i tiden genom att göra inlärningsmaterial och interaktiva spel som hjälper lärarna att komplettera läroplanen. De kan nu bygga in dessa engagerande verktyg direkt i sina lektionsplaner bara genom att ansluta till internet från en molnansluten projektor.
Lärande är mer innehållsrikt
Trots all färgglad grafik, interaktivitet och teknik är det viktigt att inse att detta inte handlar om underhållning, utan om seriös utbildning. Alla lär vi oss bäst på olika sätt, antingen genom visuellt, logiskt, verbalt, fysiskt eller fonetiskt lärande (för att nämna några). En av fördelarna med tekniken i klassrummet är att många nya pedagogiska plattformar är utformade för att vara innehållsrika för alla dessa grupper. I jämförelse är det inte konstigt att den traditionella modellen för utbildning, av vissa akademiker, har jämförts med fabriksodling.
Jag anser att tekniken bidrar till att skapa en mer innehållsrik och effektiv inlärningsmiljö. Kollaborativt lärande uppmuntrar eleverna att nå ut till varandra för att lösa problem och dela kunskap. Detta kommer inte bara att öka samarbetsförmågan utan även att leda till djupare kollaborativt lärande och en djupare förståelse. Den kollaborativa inlärningsmetod som införlivas i de moderna skolornas material hjälper eleverna att bli motståndskraftiga, ger dem tekniken att komma åt information och uppmuntrar dem att testa sina teorier för att se om de är på rätt spår. Detta samtidigt som de utvecklar tankevanor som bildar den praktiska grunden som behövs på arbetsplatser senare i livet.
Av: Hans Dummer, Head of VI Business Unit