När man går in på Skolforum 2015 på Älvsjömässan ser man massvis med människor samtala om vad de hoppas få se.
Själv kommer jag sent, eller ja, senare än planerat, på grund av tågförseningar. Men det gör inget, jag får en kopp rättvisemärkt kaffe direkt och ser mittemot att man sänder live podcast från mässan. Var man än går ser man nyfikna människor. Nyfikna på pedagogik, IT, fackförbund, specialpedagogik, inkludering, läromedel och mycket annat. Seminarier hålls om i princip alla ämnen som berör skolan. En sorts smältdegel med erfarenhet från Sveriges alla hörn. Hittar en ny myndighet i en monter, det är det inte alla som kan säga de gjort. De heter Skolforskningsinstitutet och skall sammanställa resultat från relevant forskning till de som jobbar med skola. (förskollärare, lärare, skolledare, m.fl.) En efterlängtad myndighet, som kommer att ge resurser till arbetet med att utveckla skolan.
Små och stora montrar fanns på mässan och man kunde se en trend, det var mycket tal om digitalisering, IT och digitala läromedel. Många utställare var där och sålde hjälpmedel som är IT-baserade såsom aktiva tavlor, 3D-skrivare, WiFi-mikroskop, Raspberry Pi, Arduino för att nämna några få exempel.
Givetvis fastnade jag själv på ett par seminarier som handlade om just IT i skolan. Värt att nämna där, är seminariet med forskaren Håkan Fleischer och läraren Helena Kvarnsell, som pratade om digitalisering som lyfter skolan. De kommer fram till att man behöver tänka på ett speciellt sätt när det gäller IT i skolan, man kan inte bara ha datorer, man måste ha en plan. Efter att ha sett utbildningsministern blivit uppläxad kring vad lärares tid borde användas till (Ja det var inte så farligt, SäPo-vakterna stod kvar på sin plats och Gustav Fridolin ville ha telefonnumret till personen efter mötet) så hörde jag Daniel Barker berätta att det första steget mot en digitaliserad skola är en bok i varje ämne gjord i papper. Det verkar som att de som jobbar med att utveckla IT-pedagogik är överens, man måste tänka efter hur man gör med IT. Man kan inte bara göra PDF:er av läromedlen och ge eleverna datorer, då sker ingen utveckling. Forskning sker på området och många lärare har många goda exempel på hur man har nått framgång i sin pedagogik. Därför är det viktigt med de nationella strategier för skolans digitalisering i Sverige som ju är på väg.
För att sammanfatta dagen så kan man ju säga att det är svårt att hitta så mycket inspiration för skolfolk med sådan bredd på något annat ställe.