Sociala medier förbättrade elevrelationerna

Malin Larssons elever använder sociala medier för att få verkliga mottagare av sitt skolarbete.

635363664113256393_a1f323e8b552444f8455e834b15f21fe
Malin Larsson, som fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2014

En majoritet av svenska skolelever använder internet dagligen och en stor del av tiden läggs på sociala nätverk. Hur kan skolan kan dra nytta av elevernas engagemang i sociala medier i undervisningen? Det vet Malin Larsson, som fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2014.

Malin Larsson undervisar i svenska i årskurserna 7–9 på Alviksskolan. Hon tycker att relationen till eleverna har blivit bättre sedan hon började använda sig av sociala medier i undervisningen.

– Det finns mycket som inte hinner sägas när vi ses i skolan och som man som elev behöver få säga. Sociala medier och sms möjliggör en dialog med eleverna att uttrycka känslor, tankar och åsikter som inte hinns med annars.

Skolarbete på nätet kräver mod

Det som fick Malin Larsson att börja använda sms, bloggar, Youtube och Twitter i sin undervisning var den pedagogiska idén att flippa klassrummet. Modellen är ett sätt att ge eleverna mer tid för skolarbetet i det fysiska klassrummet medan andra moment kan förberedas med hjälp av bland annat digitala verktyg. I början var det mest Malin Larsson som syntes, men nu delar även eleverna med sig av sitt arbete på nätet. Kommunikationen med omvärlden gör dem mer motiverade. Samtidigt kan det vara svårt att våga visa upp sitt skolarbete.

– Att våga twittra sina tankar och blotta sig för hela världen kräver mod och för att vara modig behöver man ha en trygg miljö.

När frågan om unga och nätet diskuteras brukar integritet och risker komma på tal, men Malin Larsson upplever inte att det är något problem. Hennes elever har inte fått elaka kommentarer för sitt skolarbete på nätet.

Jag jobbar mer med att vi ska stärka varandra och peppa varandra snarare än att stå med pekpinnen och tala om vett och etikett på nätet. Att bry sig, vara generös och respektera varandra är förhållningssätt som genomsyrar såväl vårt fysiska klassrum som vårt flippade. Det handlar om att tänka att skolan och det vi gör i skolan är viktigt och att vi gensvarar på varandras arbeten så som vi själva vill bli gensvarade.

När Malin Larsson berättar varför de digitala verktygen är så viktiga återkommer ord som kommunikation och dialog. Via de sociala medierna kan eleverna kommunicera både med varandra och med sin omvärld.

Direktkontakt med författare

– Deras röster hörs och deras skolarbete syns och får riktiga mottagare som återkopplar. De kan göra filmklipp av sina arbeten på Youtube eller skriva direkt till författare vars verk vi läser på Twitter, berättar Malin Larsson och konstaterar att de ofta får svar.

Utöver att kommunicera med sina elever använder sig Malin Larsson av sociala medier för att inspireras av andra lärare.

– Jag följer många twittrande lärare som lär mig nytt varje dag. Jag har fått många kloka och kunniga kollegor tack vare Twitter. Lektionstips, spännande länkar och tankar är numera bara ett knapptryck iväg

Post Comment