Sfi-eleverna får ökad digital kompetens och når kunskapskraven.
Folkuniversitetet i Karlstad har utvecklat ett nyskapande arbetssätt som bygger på närhet trots distans i coronatider.
Det finns en utbredd oro för att landets sfi-elever på grund av coronapandemin inte ska få den undervisning de har rätt till och att integrationen påverkas negativt.
På Folkuniversitetet i Karlstad har skolledning och lärare antagit utmaningen och utvecklat ett fjärr-flex-upplägg som strävar efter närhet trots distans och som visat sig vara framgångsrikt.
Med tydlig struktur, lyhördhet och enkla videokonferensanläggningar skapar lärarna en pedagogisk helhet där eleverna känner sig delaktiga i en och samma undervisningssituation – oavsett om de är på plats i klassrummet eller studerar hemifrån.
– Det kräver en lärarkår med mod, nytänkande, flexibilitet och förmåga att skapa personliga relationer genom kameran, säger Lisa Svensson, verksamhetschef på Folkuniversitetet.
Ett arbetssätt med framtiden för sig
När arbetssättet nu utvärderas är resultaten tydligt positiva.
– Vi har elever med tilltagande digital kompetens som i hög utsträckning når kunskapskraven på samma sätt som tidigare, säger Lisa Svensson.
Steve Norman, rektor vid Vuxenutbildningen i Karlstad, är imponerad av Folkuniversitetets arbete.
– Utbildning på distans för sfi-elever är en riktigt stor utmaning men fjärr-flex-upplägget som Folkuniversitetet arbetat fram fungerar alldeles utmärkt. Engagerade lärare och skolledning med fokus på elevens lärande möjliggör positiva utvecklingssteg, trots pandemin.
Efter KLIVA-utredningens förslag om utökad distansundervisning inom sfi (SOU 2020:66) har Folkuniversitetets nyskapande arbetssätt framtiden för sig och redan nu implementeras det på orter som Göteborg och Varberg.