Hem NYHETER Inicio på Internetdagarna 2018: Kan digitalisering göra skolan mer betydelsefull i utsatta områden?

Inicio på Internetdagarna 2018: Kan digitalisering göra skolan mer betydelsefull i utsatta områden?

Publicerat av: Redaktionen

Den senare frågan är rubriken för Mark Smiths seminarium på måndagen den 19 november i spåret om Skolans digitalisering och vad det egentligen innebär för eleverna.

Vid sidan om sitt arbete som professor och lärare i framtidens IT-produkter på KTH är han en av grundarna av den ideella organisationen Inicio som verkar för att stärka ungdomars personliga utveckling genom mentorskap och guida dem i olika val av studier och yrken genom praktiska workshops med digital teknik.

Genom att ordna aktiviteter där tekniken kommer in som en möjliggörare, kopplat till ett verkligt behov eller utmaning, får ungdomar utforska och dela kunskap som ofta omfattar många av skolans ämnen i kombination.

Inicio på Internetdagarna 2018: Kan digitalisering göra skolan mer betydelsefull i utsatta områden?

Mentorskap och workshops med digital teknik stärker ungas självkänsla och förståelse för olika yrken och studieval

Sommaren 2018 fick till exempel ungdomar i Kista utveckla interaktiva fontäner som rörde sig till musik för att göra en övergiven park till en mer spännande mötesplats.

-Under tio dagar gav vi ungdomar chansen att förstå mer om musik, fysik, matematik, signalbehandling, design och 3D-skrivande samt konstruktion av en riktig prototyp genom olika praktiska övningar och mentorskap av mastersstudenter med olika bakgrund och kompetens, berättar Mark Smith.

-Även de flickor som i början talade om att de var för dåliga i matematik för att ha en framtid inom teknik eller naturvetenskap insåg att det inte alls är så och att alla kan lära sig på olika sätt. Att utgå från ett mål, ett problem de ville lösa, gav dem både stärkt självförtroende och de växte med uppgiften att upptäcka ny kunskap och omsätta den i praktisk handling.

I seminariet på Internetdagarna delar Mark med sig av många års tankar och metoder kring lärande och utvecklingen av så kallade Mentorspaces. Inicio drivs som en extern resurs för skolor och andra lärmiljöer som bibliotek eller science parks och i nära samverkan mellan akademin, industrin och civilsamhället. I Mentorspaces möts båda unga och äldre, med olika kunskaper och kulturer, med många olika språk och livskunskap där grundreglerna är att dela kunskap med andra och att fråga för att förstå mer.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>