Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält.
Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners.
I dagens digitaliserade samhälle behövs digital kompetens. Det gäller skola såväl som arbetsliv. Läroplaner och kursplaner innehåller tydligare skrivningar om digital kompetens som ska gälla från höstterminen 2018. Att integrera och använda sig av de digitala verktygen i undervisningen är en pedagogisk möjlighet och utmaning för lärarna. Lärarpriset Guldäpplet lyfter fram lärare som utvecklar skolan och pedagogiken med digitala verktyg och arbetssätt.
– Lärare i hela landet, från förskola, ungdomsskola och SFI drar i dag nytta av digitaliseringen för att ge sina elever nödvändiga kunskaper och verktyg. De nominerade till Guldäpplet visar hur de digitala verktygen kan användas i alla ämnen och utbildningar, i slöjd, språk och matematik, liksom i bageri och fordonsteknik. Innovation liksom djupt pedagogiskt engagemang, bred kompetens och kollegialt delande utmärker många av årets nominerade, säger Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet.
Två av de nominerade, Jay Almasi och Henrik Mickos, är lärare på Tibble fristående gymnasium i Täby. De är nominerad bland annat för sitt arbete med att för elever på teknikprogrammet öka integration av flera kurser för att ge ökad motivation och måluppfyllelse för eleverna och även förstärka det kollegiala lärandet för deltagande lärare.
Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Gleerups Utbildning, Netsmart AB, Studentlitteratur AB, Tieto Sweden Healthcare and Welfare AB samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator. I juryn finns företrädare för samtliga partners, de två senaste årens Guldäpplepristagare samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.