Nio av tio elever uppger att läromedel hjälper dem att lära sig saker i skolan, och åtta av tio använder sina läromedel när de inte förstår vad läraren menar.
Det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna.
– Vi måste självklart lyssna på eleverna, det är deras utbildning som påverkas av bristande läromedelstillgång. Och vår rapport visar tydligt att eleverna vill ha läromedel, säger Frida Engman, förbundsdirektör, Läromedelsförfattarna.
Läromedelsförfattarna har tidigare publicerat delar av rapporten, men nu presenteras den i sin helhet. Där framgår även att dubbelt så många tjejer som killar föredrar skolböcker framför digitala läromedel.
– Det är egentligen inte ett förvånande resultat. Det pratas ofta om pojkars minskade läsning, och vår rapport visar att samma mönster återfinns när det gäller läromedel, säger Frida Engman.
Rapporten visar även på stora skillnader mellan elever med upplevd familjeekonomi över respektive under medel, vilket Läromedelsförfattarna gick ut med i våras. Det är ett resultat Frida Engman ser allvarligt på.
– Regeringen måste skärpa skollagen genom att slå fast rätten till läromedel, annars kommer skolan aldrig bli likvärdig. Din familjs ekonomi ska inte kunna påverka din tillgång till läromedel, säger Frida Engman.
Fler resultat från rapporten:
- 9 av 10 unga tycker att läromedel är viktiga, och mer än hälften att de är väldigt viktiga.
- 57 % får läromedel i alla ämnen och 33 % i de flesta.
- Av de som inte får läromedel i alla ämnen uppger 44 % att de använder sökmotorer istället.
- 88 % använder läromedel när de pluggar.
- 3 av 10 elever med upplevd familjeekonomi under medel får svårare att hänga med i klassrummet om de inte har läromedel, vilket endast 1 av 10 elever med upplevd familjeekonomi över medel upplever.
Så genomfördes undersökningen:
Utförd av: Ungdomsbarometern
På uppdrag av: Läromedelsförfattarna
Intervjumetod: Onlineundersökning
Målgrupp: Högstadieelever och gymnasieelever (15–21 år)
Fältperiod: 9:e–26:e december 2020
Antal respondenter: 1011 st.
Resultaten har viktats utifrån kön och ålder för att spegla Sveriges ungdomar utifrån dessa parametrar.