Teacherhack vill hacka läroplanen och få in programmering i skolan
Hacka läroplanen och få in programmering i den svenska skolan. Det är vad Teacherhack vill. Teacherhack är ett initiativ av Terese Raymond och Karin Nygårds och Webbstjärnan har träffat dem för att prata om varför programmering i skolan är deras hjärtefråga.
I förrgår hade IIS och Webbstjärnan besök av två ivriga pedagoger som just nu jobbar på ideell basis för att på sikt ”hacka” läroplanen. Pedagogerna i fråga heter Terese Raymond och Karin Nygårds och de står bakom den ännu icke sjösatta föreningen Teacherhack vars mål är att sprida programmering och få in programmeringen som ett språk bland andra i läroplanen. De tar just nu sina första steg och ett av stegen är en nyligen påbörjad namninsamling.
– Vi vill understryka att ingen av oss är ”hackers” från första början, förklarar Karin Nygårds som till vardags är svensklärare och driver klassbloggen viprogrammerar.se tillsammans med sina elever i fjärde klass. Hon fortsätter:
– I min klass gör barnen det största arbetet. När de har getts möjligheterna utvecklar de sedan fritt och lär av varandra.
Hennes Teacherhack-kollega Terese, som är fristående pedagog och kommunikatör, håller med och menar att vinsterna med programmering i skolan är många.
– Eleverna kan gå från konsumenter till producenter. Om man lär sig mer om vad som finns bakom behöver man inte acceptera att vissa funktioner som de är. Man vet att de inte är satta i sten, att man kan själv gå in för att förändra och förbättra.
Karin och Terese träffades på Skolforum där de av en slump hamnade bredvid varandra och började prata om spelifierat lärande. Då planterades fröet till Teacherhack och även om de inte enligt egen utsago är några hackers är de inte oävna inom ämnet. Terese har ett gediget intresse för frågan och Karin använder frekvent programmering och spelifierat lärande på ett lyckat vis i sin svenskundervisning, bland annat genom verktygen Kodu, Kojo och Sploder (mer information längre ner i texten). Så här säger till exempel en av hennes elever om programmering i skolan:
– Vi tycker att det är viktigt att förklara vad som finns bakom scenen, klarlägger Karin. Det är inte magi som ligger bakom den teknik vi dagligen använder, utan kod som man faktiskt kan manipulera. Programmering i skolan handlar i första hand om att förstå hur kod kan se ut, inte att göra spel.
Både Karin och Terese är rörande överens om att det utvecklar elevernas tankesätt: logiskt, matematiskt, samarbetsmässigt och kanske framför allt problemlösningsmässigt.
– Jag önskar alla lektioner var som våra programmeringslektioner. Tänk om eleverna gick runt och frågade varandra hur de har böjt sina verb, säger Karin.
De är även inne på den demokratiserande och jämställande aspekten som programmering i skolan kan tillföra. Kod ska inte behöva vara till för dem som redan har tillgång till verktygen eller intresset exempelvis hemifrån, och inte heller strikt begränsat till bara pojkar.
– Förhoppningsvis kan Teacherhack främja ”oköning” av teknik. Kvinnor och män är i grunden lika intresserade av teknik, men någonting händer på vägen och män har en större tendens att hamna på programmerarsidan, utvecklar Terese.
Tanken är att Teacherhacks verksamhet främst ska bedrivas genom lobbyaktiviteter, samverkan med andra aktörer och att dra ihop och skapa nätverk.
– Vi vill kunna ge ut konkret information och resurser om hur man programmerar med barn. Vi vill även kunna ordna träffar, säger Karin.
– Kod ska finnas som ett språk bland andra språk tydligt i läroplanen, så att man inte kan ducka för det, menar Terese och Karin fyller i:
– Det är ingenting man lär sig intuitivt, det finns en viss ”grammatik” i programmering precis som i andra språk. Den vill vi att elever ska få lära sig!