Skolon möjliggör tillsammans med ledande edtechleverantörer förenklad tillgång till digitala läromedel och skolverktyg för framtidens lärare redan under utbildningen
Hem SKOLNIVÅEFTERGYMNASIAL UTBILDNING Skolon möjliggör förenklad tillgång till digitala läromedel och skolverktyg för framtidens lärare

Skolon möjliggör förenklad tillgång till digitala läromedel och skolverktyg för framtidens lärare

Publicerat av: Redaktionen

Skolons ledord har sedan start varit att tillgängliggöra digitalt lärande för alla.

Skolon möjliggör tillsammans med ledande edtechleverantörer förenklad tillgång till digitala läromedel och skolverktyg för framtidens lärare redan under utbildningen

Nu ges även möjlighet för lärarstudenter att enklare komma igång med användningen av digitala skolverktyg och läromedel redan under sina studier, för att rustas och bli redo för att vara lärare i framtidens klassrum.

Under 2020 startade Skolon tillsammans med ett antal ledande läromedelsförlag och samarbetspartners inom edtech ett projekt för att tillgängliggöra digitala lärresurser och skolverktyg för framtidens lärare redan under sin studietid. Detta för att tidigt visa på vilka möjligheter digitalisering kan ge i klassrummet tillsammans med elever för att skapa engagemang, motivation och variation i undervisningen. Lisa Holmberg, partneransvarig och drivande av projektet från Skolons sida, berättar:

– Vi diskuterade tillsammans med våra samarbetspartners om hur vi gemensamt skulle kunna bidra till att lärarstudenter skulle kunna få en ännu mer relevant utbildning och det knutet till den våg av digitalisering vi ser både i samhället och utbildningssektorn just nu. Med vår bredd av digitala lärresurser och verktyg från Sveriges främsta leverantörer i vårt bibliotek, kändes det viktigt att kunna ge lärarstudenter möjligheten att ta del av detta och av vad som används ute i de faktiska klassrummen av lärare och elever idag.

Ann Förberg, marknadschef för läromedel och akademi på Natur & Kultur och en av de deltagande leverantörerna i projektet, fyller i:

– Det känns verkligen roligt och värdefullt att vara med i projektet, eftersom det ger lärarstudenter möjligheten att tidigt få en bra inblick i vilken styrka och kraft det finns i att arbeta med digitala läromedel. Det ger dem möjlighet att testa olika typer av digitala lärresurser och börja utforska bra arbetssätt som de sedan kan ta med sig när det är dags att ta steget ut i verkligheten. Det både främjar nyfikenheten och kreativiteten, och inte minst skapar det trygghet i att tidigt känna till vad man kan använda och hur.

Först ut under 2020 att delta i projektet i form av lärarhögskola blev Högskolan i Kristianstad, som bedrivit lärarutbildningar sedan högskolan grundades 1977. För dem var det självklart att delta, eftersom det för studenterna innebär möjlighet att ta del av digitala verktyg och lärresurser som används av lärare redan idag.

– Vi vill att våra lärarstudenter får en god förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten. Genom samarbetet med Skolon får studenterna möjlighet att fördjupa sina kunskaper om de digitala miljöerna redan under utbildningen, avslutar Jenny Edvardsson, adjunkt i utbildningsvetenskap på Högskolan i Kristianstad.

Projektet är pågående och alla högskolor och universitet i Sverige som bedriver lärarutbildningar har möjlighet att kostnadsfritt delta och därmed få tillgång till mängder av digitala läromedel och skolverktyg genom Skolon.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>