Färre könsstereotyper i svenska läromedel jämfört med i andra länder
Hem UNDERSÖKNING Färre könsstereotyper i svenska läromedel jämfört med i andra länder

Färre könsstereotyper i svenska läromedel jämfört med i andra länder

Publicerat av: Redaktionen

Färre könsstereotyper i svenska läromedel.

Det förekommer betydligt färre könsstereotyper i svenska läromedel jämfört med i andra länder, det fastslår rapporten Changing texts som forskare på Cambridge Assessment har tagit fram på uppdrag av Läromedelsförfattarna.

Färre könsstereotyper i svenska läromedel jämfört med i andra länder– Läromedel når många barn och unga som ännu inte hittat sin plats i samhället. Att de innehåller en nyanserad bild av kön och identitet är naturligtvis viktigt, och det gläder mig att Sverige ligger i framkant, säger Frida Engman, förbundsdirektör Läromedelsförfattarna.

En anledning till att det förekommer färre könsstereotyper är att det i Sverige har forskats mycket på sociokulturell analys av läroboksinnehåll, vilket har lett till positiva reformer, enligt rapporten Changing texts. Däremot saknas forskning om läromedels roll i undervisningen.

– Läroböcker har varit en viktig del av högkvalitativ utbildning i högpresterande system under så lång tid att de ofta tas för givna. Vår forskning är en påminnelse om hur viktiga de är och hur de ackumulerade kvalitetskriterierna bör tas med i framtagandet av digitala material, säger Tim Oates, en av författarna till rapporten.

Sveriges position har försämrats
Sverige har historiskt sett haft en stark position inom läromedelsforskning, men reformerna inom utbildningsväsendet under 1990-talet samt tillbakadragandet av den statliga översynen av läromedel har lett till att positionen har försämrats.

– Tillgången till läromedel är redan bristande i Sverige, och om vi inte vet vilken roll läromedel spelar i undervisningen, då finns det en risk att läromedel prioriteras bort i ännu högre utsträckning. Om Sverige vill vara en kunskapsnation måste vi prioritera rätt. Vi har de senaste två åren sett ett ökat intresse för läromedel på såväl politisk som samhällsnivå. Vi hoppas att det kan bidra till att läromedel återigen blir ett område det forskas mycket på, säger Frida Engman.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>