Hem NYHETER Skolans arbete för barn och ungas fysiska hälsa kan minska ojämlikhet

Skolans arbete för barn och ungas fysiska hälsa kan minska ojämlikhet

Publicerat av: Redaktionen

I maj 2018 lanserade Generation Pep det kostnadsfria stödet Pep Skola.

Pep Skola är initierat av Generation Pep i samarbete med fyra grundskolor samt forskare från Gymnastik- och idrottshögskolan, Göteborgs Universitet och Karolinska Institutet.

På mindre än ett år har över 900 skolor registrerat sig på Pep Skola och på det sättet aktivt tagit ställning för att de vill sätta elevernas hälsa högt på agendan.

Syftet med Pep Skola är att skapa aktivare och trivsammare skoldagar, hälsosamma näringsintag för eleverna, goda förutsättningar för lärande och bättre förutsättningar för elevernas delaktighet.

Som stöd får skolorna bland annat konkreta idéer och exempel för skoldagen, informativa filmer, verktyg för att planera och utvärdera verksamheten, information om utbildningar och aktörer som stödjer skolan samlat på en och samma sajt.

Skolans arbete för barn och ungas fysiska hälsa kan minska ojämlikhet

– Idag vet vi att barn och ungas fysiska hälsa tyvärr inte är jämlik. Vi ser stora skillnader beroende på var i landet man bor, hur gammal man är och vilket kön man har. Skolan har här en unik möjlighet att bidra till mer jämlik hälsa i hela landet då de möter alla barn. Vi såg en stor efterfrågan av just tydliga konkreta verktyg och metoder för att jobba med dessa frågor, vilket Pep Skola erbjuder helt kostnadsfritt och på bara ett år har vi över 900 skolor med i verktyget, säger Carolina Klüft verksamhetschef Generation Pep.

Kopplat till Pep Skola finns också en inspirationsbank med goda exempel från skolor runt om i landet som delar med sig av inspirerande, konkreta tips på hur skolorna själva har infört mer fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor under skoldagen, så som aktiva raster och trivsamma skolmåltider.

Under det år som Pep Skola varit igång har skolor i över 220 av landets 290 kommuner registrerat sig i verktyget vilket innebär att verktyget finns representerat i stort sett i hela landet.

– För oss har t.ex. verktyget ”Prioritera” i Pep-skola synliggjort och gett oss ett tydligt nuläge, vi får bra diskussioner där vi tillsammans kommer på förbättringsområden, jobbar vidare och följer upp. Mycket bra stöd som en del i det systematiska kvalitetsarbetet. Annica Clarin, rektor på Korpadalsskolan, Karlshamns kommun.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>