Österåkers kommun inför ny ersättningsmodell för att stärka resursskolor

Österåkers kommun inför en ny ersättningsmodell inom skolverksamheten som innebär att ett permanent strukturbidrag erbjuds skolor som endast tar emot elever i behov av särskilt stöd.

Österåkers kommun inför ny ersättningsmodell för att stärka resursskolor 1Det beslutades i Förskole- och grundskolenämnden i Österåkers kommun den 17 november. Strukturbidraget ska ge mer förutsägbara och hållbara förutsättningar för dessa skolor, samt ökad trygghet för elever och vårdnadshavare.

Utförare inom skolverksamhet ska ersättas på ett likvärdigt sätt för att kunna ge bästa möjliga förutsättningar för varje elev att utvecklas och nå sin fulla potential, där eleven befinner sig. Österåkers kommun inledde hösten 2019 en översyn för att alla skolor ska ersättas på ett likvärdigt sätt. Bakgrunden är att dagens finansieringsmodell utmanar de ekonomiska förutsättningarna för skolor och centrala särskilda undervisningsgrupper som endast tar emot elever i behov av särskilt stöd.

Problemet är nationellt och utbildningsförvaltningen i Österåker har på uppdrag av Förskole- och grundskolenämnden genomfört en utredning på området. Förvaltningen har också samverkat med andra kommuner i länet samt deltagit i en statlig utredning om elevers möjligheter att nå kunskapsmålen.

Det permanenta strukturbidraget som införs från och med 1 januari 2021 ska kompensera för högre kostnader för exempelvis personaltäthet, anpassade lokaler och elevhälsoinsatser. Bidraget omfattar grundskola och förskoleklass och utgår för elever som är folkbokförda i Österåkers kommun.

–Med strukturbidraget vill vi ge ökad ekonomisk förutsägbarhet för skolorna så att de kan bedriva verksamheten långsiktigt och med god kvalitet, säger Hampe Klein(M), ordförande för Förskole- och grundskolenämnden.

Beloppet fastställs av Förskole- och grundskolenämnden den 26 januari 2021 och förväntas bli drygt 27 000 kronor per elev och år.

Finansieringen av resursskolor kommer även fortsättningsvis att huvudsakligen bestå av grundbelopp och tilläggsbelopp för de elever som bedöms har rätt till det. Strukturbidraget är dock avsett att utgöra en betydande förstärkning till grund- och tilläggsbeloppen.

Nuvarande bedömningsnivå för tilläggsbelopp påverkas inte av strukturbidragets införande.